Intervjuu! Al Paldrok Non Grata Diverse Universe tuurist: maailma muudab loominguliste inimeste ülemaailmne kreatiivne ühendatud jõud ja mõte
Just praegu tuuritab Arktikas, Põhja-Norras Non Grata ja nende korraldatav Diverse Universe Performance Festival – Scandinavian Performance Summer! Tuuri avalöök toimus New Yorgis, norralase Sol Kjoki Last Frontierist Greenpointis ja nüüd algab Põhjamaade tuur. Lapinlahti endisest vaimuhaiglas, praeguses kunstitsentrumis avati galeriis Kuja Anonymous Bohi näitus & verivärske Diverse Universe uue raamatu Helsingi Premiere ehk esitlus.
Helsinkist rändab tuur edasi läbi kogu Soome üles kuni Põhja-Jäämereni, sealt mööda Norra fjorde alla ning Taani, Rootsi ja Alandi kaudu Eestisse.
Peatuspaikadeks olid Soomes Helsinki 25.-27. mail; Pietarsaari 29.-30.mail; Oulu 1. juunil; Norras Tromso 3.- 5. juunil; Bodo 6. juunil; edasi Trondheim 8. juunil; Oslo 9.-11. juunil; Rootsis Gotherburg 11. juunil; Malmö 12. juunil; Taanis Kopenhagen 13. juunil; taas Stockholm Rootsis 15. juunil ja Mariehamn Alandil ehk Ahvenamaal 16. juunil. Tallinnasse jõuab tuur 17. juunil, kus Tallinna Art Weeki raames toimub kell 20.00 KUKU klubis Diverse Universe raamatu Eesti esmaesitlus, avatakse Anonymous Bohi näitus “10 Käsku” ja pühapäeval, 18. juunil kell 16.00 toimub Kalamaja rannas Noblesseri sadamalinnakus Tallinnn Art Weeki performance festival, esinejateks lisaks eelpool nimetatutele veel Nathan Hendrickson (USA). Tuur lõpeb Pärnu Kunstnike Majas esmaspäeval 19. juunil kell 18.00.
Diverse Universe peakorraldaja Al Paldrok soostus intervjuuga, andmaks selgust, mis siis ikkagi täpselt toimub.
Kuidas valitakse välja Diverse Universe osalejad?
Non Grata on pidevas liikumises üle maailma ja teostab pidevat monitooringut universumi underground kunstiväljadel. Sealt kreatiivresurss haarataksegi. Tegevus põhineb loomingulisel energial ja sünergial. Loomingulisi piiranguid tuuril ei ole.
Non Grata on pidevas liikumises üle maailma ja teostab pidevat monitooringut universumi underground kunstiväljadel.
NG tuurid on väga intensiivsed, tiheda ajagraafiku ja laia geograafilise ulatusega. Kuidas füüsis selle vastu peab?
Tuuril olles muidugi mingit muud elu pole. Mina olen ratastel 11 kuud aastas — Euroopas, Aasias, Ameerikas — see ongi minu isiklik elu ja kodus sohval teleka vaatamine või kamina paistel hea raamatu lugemine on pigem ebareaalsus, nagu enamikule on the road kogemus.
Kindlasti on tegemist olukorraga, kus oma tavalisest mugavustsoonist tuleb väljuda – see on ka selle praktika eesmärk. Oma füüsiliste ja vaimsete piiride kompamine, murdmine ja venitamine käib asja juurde. Kui kuulata asjaosaliste tagasivaateid, siis viibimine loominguliselt laetud keskkonnas ning enda pidev proovile panek ja väljakutsetele vastamine on unikaalseks kogemuseks olnud pea kõigile osalenutele. Selline elu võib muidugi muutuda ohtlikult patoloogiliseks – see on sõltuvust tekitav eksperimentaalne aegruum.
Oma füüsiliste ja vaimsete piiride kompamine, murdmine ja venitamine käib asja juurde.
Milline on Diverse Universe ampluaa, esinejaskond ja sihtgrupp?
Diverse Universe on interdistsiplaarne festival, kus ühinevad kujutav kunst, noise, muusika, kirjandus, spoken word, luule, teater, tants, AV-meedium, tehnika ja teadus. Kunst on meie jaoks kõigi eluvaldkondade süntees ja eelkõige protsess. Tegutseme väljaspool galeriikunsti piire ja kuigi meie teed ametliku kunstiga ka aeg-ajalt põkkuvad, siis tegelikult on meie praktikad väga erinevad. Muuseumid on kogunud läbi aastatuhandete vaid kommertsiaalseid tombukesi – objekte, mis on loomingulise protsessi kõrvalproduktid, mitte eesmärk. Kunstiline protsess on nagu alkeemia. Alkeemikute eesmärgiks oli valmistada kulda, kuid sajandite vältel arenesid selle püüdluse kõrvalhoovustena paratamatult ka meditsiin, ravimid, tehnika, keemiatööstus jne. Kunst ongi eelkõige vahend – tööriist protsessi elus hoidmiseks.
Kunst on meie jaoks kõigi eluvaldkondade süntees ja eelkõige protsess.
Kuidas te endi tegevust finantseerite, selline mastaapsus nõuab kindlasti materiaalseid ressursse, mida kunstis eriti ei liigu?
Mõnes kohas müüakse ka pileteid. Kuidas kohapealsed organisaatorid oma korraldatavat üritust finantseerivad, see on nende rida. See on hiiglaslik, ülemaailmne Network. Meid kutsutakse ja me läheme. Kui sa järgid oma rada, siis leiad sa ka võimalused — nii vaimsed kui materiaalsed. Eestis levinud arusaam, et kunstnikud elavad alati maksumaksja kulul ja KULKA rahadest, on müüt. Kodumaine rahastus katab ehk 10% meie otsestest kuludest ja see on omapoolseks kaasfinantseerimiseks ülioluline. Sõita 3 kuu jooksul 20 000 kilomeetrit, esineda 15 maal 30 Euroopa linnas — iga ettevõtmine koos kõigi faktoritega maksab vähemalt 10000 eurot. Korruta see linnade arvuga ja ongi 300 000 koos. Interkontinentaalsete ja kohalike kunstnike lennureisid, kohalikud organisaatorid, tehnika, majutused, toitlustused, materjalid, reklaam, kodulehed, tuuribuss, kummid, jooksev remont, laevad, bensiin, teemaksud. Mittetulundussektor üle maailma katab suure osa oma ühiskondlikest tegemistest vabatahtliku tasuta tööga, in kind-rahastusega. Kui ühe tuuriga on seotud ca 1000 inimest, igaüks paneb oma panuse ja leiab vahendid, siis nii see toimibki. Meie võtame oma festivalidel Eestis vastu kunstnikke üle maailma. Nad on huvitatud siia tulemisest, sest siis läheme ka meie nende kutse peale. Samamoodi on ka Aasia ja Ameerika tuuridel, kus me igal aastal käime. On ka teisi mudeleid – kunagi arreteeriti meid Kopenhaagenis ja peeti liiga kaua vangis. Läksin Taani riigi vastu kohtusse ja võitsin. Nende rahadega on näiteks välja antud meie Punane Raamat “Art of The Invisibles — Nähtamatute Kunst” nr. 2.
Eestis levinud arusaam, et kunstnikud elavad alati maksumaksja kulul ja KULKA rahadest, on müüt.
Kuidas pannakse paika tuuride logistika?
Teeme suures laastus plaane umbes aasta jagu ette. Detailidega saab tegeleda jooksvalt. Oluline roll on inimestel, kellega toimib sünergia. Valin esinemispaiku selle järgi, mis inspireerivad loominguliselt. Mõnikord on selleks artworld’i kantsid New York ja London ja Pariis. Teinekord USA ääretud avarused, Lõuna-Ameerika getod või Aasia või Skandinaavia tegevuskunstifestivalid. Kutseid on kohati nii palju, et on võimalus valida. Mõnda kohta näiteks ei tahagi minna. Maailm on ambivalentne eksperimentaalne ruum ja kunst on pidevas liikumises olev loominguline protsess.
Maailm on ambivalentne eksperimentaalne ruum ja kunst on pidevas liikumises olev loominguline protsess.
Diverse tuuridel on igas peatuspaigas uued etteasted? Millal ja kuidas need teosed luuakse ja palju olete seotud poliitiliste sündmustega?
Performance´id on eelkõige konteksti- ja kohaspetsiifilised. Ma ei tee enamasti mingeid konkreetseid plaane ja üldnõutud teoskirjeldusi ette ei saada. Kõik otsustatakse esinemispaigas või valitakse esinemispaik kohapeal saadud inspiratsiooni käigus. Haaratakse sisuliselt kaasa kohalik kultuuritaust, ajalugu, stereotüübid, loodus, inimesed, poliitika, isiklikud kogemused ja segatakse need kõik kokku üheks. Moodustub konkreetse ühiskonna eksistentsiaalne minimudel, mis kujuneb oma erinevate tasanditega konkreetsele ideele taustaks või on teos iseeneses.
Paljud nimetavadki Non Grata’t poliitiliseks nähtuseks, aga see on vaid meie tegevuse üks tahk. Kunst võib olla nii mõjuvõimas poliitiline instrument kui ka kõiki eluvaldkondi — sotsiaalsed struktuurid, ajalugu, personaalne tundeelu, natsionalism, füüsilised ja vaimsed vajadused, kirjutatud ja kirjutamata seadused, antropoloogia, geograafia, filosoofia, helid, lõhnad, ihad ja nende kõrval ka poliitika – amalgaamiv sulatusahi.
Kunst on ebastandartsete strateegiate kasvulava ja neid praktikaid peab ja peaks pidevalt ka tavaelus rakendama, kui me tahame maailmale uut suunda anda. Tänapäeva maailmas ongi see probleem, et intelligents on taandunud otsuste tegemisest ja jätnud võimu professionaalsetele poliitikutele, kes omakorda on lihtsalt marionettideks globaalsetele majandusringkondadele. Mitte et poliitikud oleks otseselt pahad, aga nende IQ ei võimaldagi rohkemat.
Kas Kunst võib muuta maailma — see on see tihti esitatav küsimus, aga küsimuses on lihtsalt see põhimõtteline viga, et küsides peetakse silmas vaid materiaalseid tompusid. Kunstiteos võib muidugi teoreetiliselt kellegi individuaalsel tasandil „äratada“, kuid tegelikult muudab maailma loominguliste inimeste ülemaailmne kreatiivne ühendatud jõud ja mõte. Me kõik — heliloojad, filosoofid, kunstnikud, teadlased, filmimehed — oleme selle hoovuse osa.
Kunst on ebastandartsete strateegiate kasvulava ja neid praktikaid peab ja peaks pidevalt ka tavaelus rakendama, kui me tahame maailmale uut suunda anda.
Kes on Diverse Universe auditoorium?
Sõltuvalt esinemiskohast on publikut paarikümnest tuhandeteni. On olnud ka kümneid ja isegi sadu tuhandeid. Performance’i ringkondades on muidugi ka spetsialiseerunud muuseumiperformandid ja end underground-idena määratlenud kunstnikud, kuid meie liigume erinevates ringkondades ja institutsioonides, subkultuurides ja valdkondadevaheliselt. Universumi kultuurilist liigirikkust avastatakse kontinentideülese seltskonnaga läbi kõikide sotsiaalsete kihtide. Verbaalkultuuri templitest Tallinnas ja Barcelonas kuni eraklike konseptuaalfilosoofide elitaarsete klubideni. Kunstikoolidest ja Fluxuse vaimust muserdatud Leedust noortekeskusteni Sabadellis. Berliini kultuuritehastest ja tänavagaleriidest Hispaania hipi-punk-skvottideni, Eesti-Soome-Rootsi galeriidest ja Kunstihallidest metropolide linnakeskkondadeni, Riia piimaklubidest Pariisi tippülikoolideni ja muidugi toimuvad igal pool ka tänava-aktsioonid. Samades linnades on esinetud nii paarikümnepealisele punkarite „koertekarjale“ kui linnapeade pingviiniparaadidele; frustreerunud illegaalimmigrantidele, trippivatele kanepipoeetidele ja isegi politseikaskaadidele.
tegelikult muudab maailma loominguliste inimeste ülemaailmne kreatiivne ühendatud jõud ja mõte.
Kuidas teie etendusi vastu võetakse üle maailma?
Interpreteering on vaba ja igaüks võtab toimuvat vastu oma kultuuritaustast ja mõttemaailmast lähtuvalt. Ega ka maali või skulptuuri kõrval saa autor seista ja seletada, mida ta sellega mõtles. Diversel on väga erinevaid esinejaid, kellel kõigil on erinevad väljendusvahendid ja meetodid. See teebki sellest festivalist Diverse Universe’i. Erinevate rasside, kultuuride ja generatsioonide esindajad lükatakse valdkondadeüleselt ühte sulatusahju — kunstikeel on universaalne ja toimib ilma verbaalsete seletusteta.
Publiku kaasamine on Diverse üks põhilisi erinevusi teiste festivalidega võrreldes. Tihtipeale toimime me vaid päästikuna ja seejärel vallandunud kontrollitud kaoses ei saa keegi aru, kus on publik ja kus kunstnik. Erinevalt tavateatrist saab performance’ite publik olla kunstiteosega vahetus kontaktis või lausa tegevuse keskel. Energiavahetus publikuga on avalike tegevuskunstiaktsioonide puhul ülimalt oluline. Võib isegi öelda, et teos sünnib sageli publiku kaasmõjul.