1. Avaleht
  2. Eesti elu
  3. LISATÖÖ portaali looja Neeme Kari tutvustab head lisateenimisvõimalust
LISATÖÖ portaali looja Neeme Kari tutvustab head lisateenimisvõimalust

LISATÖÖ portaali looja Neeme Kari tutvustab head lisateenimisvõimalust

Portaali ideeautor Neeme Kari
Portaali ideeautor Neeme Kari

Portaali Lisatoo.ee missioon on aidata inimestel oma eluga paremini toime tulla. Tegemist on projektipõhiste, ajutiste lisatööde, hooajatööde ja praktikakohtade info avaldamise portaaliga.

Omavahel viiakse kokku tegusad inimesed, kes soovivad ajutise lisatööga lisaraha teenida ning need, kes soovivad oma tegemistes abilisi kaasata, et leida võimalikult kiired lahendused oma vajadustele.

Teenus on suunatud erinevates valdkondades tegutsevatele ettevõtetele ja erineva haridustasemega tööotsijatele – spetsialiseerumist nõudvad pakkumised, aga ka lihtsad tööd. Tegemist ei ole püsitöökohtade vahendamisega ega tööjõurendiga tegeleva ettevõttega. Sellist teenust pakkuvad portaalid oleksid pigem koostööpartnerid.

Neeme, millest portaali loomise idee alguse sai?

Idee sai tegelikult alguse 90ndate teisel poolel, kui õppisin Inglismaal ülikoolis, kus fuajees oli selline suur sein, kuhu inimesed ja ka firmad panid üles erinevate ajutiste tööde kuulutusi. Need olid väga populaarsed ja rebimine neile oli suur. Üliõpilasele kulub ju taskuraha alti ära ja reeglina on ta ka asjalik, korrektne ja aktiivne ehk n-ö kvaliteetne tööjõud.
Kuulutusi oli erinevaid, alates koduõpetajast ja eksamiteks ettevalmistamise abistamisest, kodulehtede tegemisest, restorani klaverimängijast, arvutiõpetusest kuni nõudepesu ja aiakoristustöödeni välja. Nädalavahetustel ja ka suuremate ürituste ajal oli päris tavapärane hotellidesse ja pubidesse lisatööjõu otsimine. Populaarsed olid ka õhtused tööotsad ja isegi öövahetused.

Millised olid su enda kogemused lisatöödega võõrsil?

Minul olid olemas stabiilsed pikaajalised töösuhted enamasti, kuna õppisin teenindussektori juhtimist ning töötasin samas valdkonnas. Kuid enne koju vaheajale sõitmist käisime kord kursusekaaslasega ühe itaallanna poolt opereeritavas rendimajas laminaatparketti paigaldamas, mis sest, et tegime seda esimest korda (naerab)! Väga hästi tuli välja! Oli veel IKEA parkett (naerab). 20m² tuba tegime üle 10 tunni, aga summa oli nn tööotsa, mitte tunnipõhine. Hiljem käisime veel sama proua juures pisitöid tegemas ja mina sain tema juures lõpuks soodsalt omale toa üürida. Kusjuures väga paljud said tänu nendele tööotsadele ka püsiva töö. See oli hea võimalus ennast välja pakkuda ja tõestada.

Kuulutuste portaale on väga palju. Millised on sinu portaali võtmesõnad, miks see peaks hästi käima minema?

Eks neid tööde ja kuulutuste portaale on küll mitmeid ja erinevaid, aga konkreetselt lisatöödele keskenduvatest oleme esimesed. Peamised märksõnad on: selge fookus, kiirus ja lihtne kasutada. Esialgu avaldame lihtsustaud kasutajaks registreerimise versiooni, kus on vaja vaid kasutajanime ja e-postaadressi.
Niinimetaud PRO versioonis (edasiarendatud professionaalidele) lisanduvad ka persooni autentimise funktsioonid, et usaldusväärsust veelgi tõsta. Kas läbi ID kaardi või siis muid võimalusi kasutades. Isikuandmed on kaitstud, neid näevad ainult kokkuleppele jõudnud osapooled ning käideldakse vastavalt seadusandlusele. Avalikuks saavad need kontakteerunud pooltele alles pärast mõlemapoolset tehingu aktsepteerimist. Edaspidine suhtlus ja kokkulepped toimuvad siis poolte vahel otse.
Enne kokkuleppe sõlmimist käib suhtlus vabalt valitud kasutajanime kaudu ja isikuandmeid ei edastata. See paneb mõlemale poolele vastutuse ning annab võimaluse eemal hoida kahtlased inimesed ja teenused. Portaali administraator vaatab muidugi enne info avaldamist kõik kuulutused eelnevalt üle.

Mis peaks motiveerima inimesi seda portaali kasutama?

Kui vaadata täna, mis ümberringi toimub, siis on minu meelest selle portaali jaoks igati sobilik aeg. Hinnatõus ja rahapuudus kimbutavad paljusid inimesi. Järjest rohkem soovivad tööandjad minna üle projektipõhistele lepingutele ja nii kasvab pidevalt vabakutseliste ja osalise tööajaga hõivatud spetsialistide osakaal tööturul. Samas on palju ka neid, kes on valmis töö eest maksma. Nii et see peaks olema igati win-win projekt. Eriline tähelepanu on suunatud veel ka noortele, kellel on vaja saada erinevat töökogemust. Ajutised tööd ja ka vabatahtlik töö on selleks suurepärane võimalus.

Ütled, et teenus on lihtne ja turvaline. Kuidas see reaalselt töötab?

Esmalt on süsteem ise loodud kasutajale ülilihtsaks. Kõige parem on selles muidugi isiklikult veenduda. Kui keegi vajab vahel näiteks abilist, siis ka selleks on vastav inimene olemas, kes aitab pakkumise teha. Kuulutuste lisamiseks ja pakkumiste tegemiseks peab kasutaja olema eelnevalt kasutajaks registreerunud ja keskkonda sisenenud. Kui pakkumine sobib, siis suhtlevad isikud omavahel juba otse edasi. Kui aga ei leita sobivat abilist, saab üles panna enda kuulutuse vastava sooviga. Kasutajad saavad andmebaasis vabalt ringi vaadata ja huvipakkuvale kuulutusele omapoolse pakkumise teha.

Kuidas on lood maksude tasumisega? Kas pole ohtu, et kõik hakkab mustalt käima?

Kindlasti ei ole eesmärk panna inimesi maksudest kõrvale hiilima. Portaalis on üleval töösuhteid ja maksustamist reguleerivad õigusaktid, nõuanded ja isegi töölepingute ja ülaandmis-vastuvõtu aktide blanketid. Kõik peab olema viisakas ja korrektne. Seaduste täitmine on osalejate endi vastutus, aga ennekõike kohustus nagu mistahes muus valdkonnas ja tegevustes.

Kas tasuda saab ka näiteks vastuteenega või asjades?

See on inimeste omavahelise kokkulepe küsimus, kuidas töö tasustatud saab. Üks oluline suund ongi tegelikult see, et alati ei pea ju olema raha tasumise vahendiks. Sinna portaali on oodatud ka sellised kuulutused, kus abivajajad annavad oma murest teada ja nii saavad inimesed ka vabatahtlikkuse korras appi minna. Oluline, et kõik oleksid lõpuks õnnelikud!

Kas portaal on ainult eestikeelne?

Hetkel on portaal eesti- ja ingliskeelne. Kindlasti tuleb juurde vene keel.

Milline võiks olla tulevikuperspektiiv?

Esmane plaan on portaal kohalikul turul korralikult käima saada, et see muutuks inimestele igapäevaseks töövahendiks.
Portaaliga on seotud ambitsioonikad arendusplaanid, mis on seotud nii geograafilise laienemisega kui ka teenuste valiku laiendamisega. Lähemalt on veel vara rääkida.
Arenguplaanide elluviimiseks oleme aga avatud erinevateks koostööprojektideks.

Kas portaali kasutamine on tasuline?

Kuna tegemist on küll pigem sotsiaalse ettevõtmisega, kuid samas ikkagi ettevõtmisega, siis peame leidma võimaluse, kuidas see projekt muuta jätkusuutlikuks ja ise rohkem töökohti looma ja projekti arendama. Oleme seda palju mõelnud, et kuidas see portaal panna ennast ise ära majandama. Selleks on sisuliselt kaks varianti – müüa reklaami ja/või panna kasutajad teenuse eest maksma.

Üritame luua tasakaalustatud süsteemi, et reklaam ei oleks domineeriv ja häiriv, kuid aitaks samas kasutajatel kulud madalal hoida. Minu seisukoht on alati olnud, et korraliku ja inimestele vajaliku teenuse eest tuleb natuke ka maksta, siis on see tõsiseltvõetavam ja õiglasem ning see annab võimaluse asja perspektiivikalt edasi arendada.

Kasutajaks registreerimine on alati tasuta ja nädalase kuulutuse lisamine on ka tasuta! Hea võimalus!

Uuri võimalustest lähemalt SIIT!

Head Uudised GoodNews