Avaleht Kunst Tartu galerist Indrek Grigor kureerib nüüd Peipsiveerel
Tartu galerist Indrek Grigor kureerib nüüd Peipsiveerel

Tartu galerist Indrek Grigor kureerib nüüd Peipsiveerel

Voronja galerii kuuendat suvehooaega kureerivad Riias resideeruvad kunstiteadlased Valts Mikelsons ja Indrek Grigor, kes toovad galeriisse Eesti, Läti ja Leedu meediakunstnikud.

Näitus „Wanderlust” ei keskendu aga nii väga meediale, vaid igihaljale küsimusele, kuidas ja mida inimene maailma kohta teab.

„Miķelsons ja Grigor jätkavad seniste näitustega väljakujunenud traditsiooni, viies kokku kaks vastandlikku kultuuriloolist mõtteviisi, mis Voronjas sümboolselt põrkuvad. Esmalt ajalooline materiaalne pärand – vana kalurimaja paadikuur, mis on muutunud turismihooaega teenindavaks galeriiks. Teiseks virtuaalne informatsioon, mida leidub kõikjal, ka kõige hüljatumates maailma nurkades,“ selgitavad Voronja galeristid Kaili Kask ja Raul Oreškin.

Kuuenda hooaja kunstnikud näitavad, et virtuaalne informatsioon asub kõikjal. Möödunud sajandi keskel tärganud poststrukturalistlik filosoofia seadis kahtluse alla arusaama lõpuni selgest tähendusest, tõest, objektiivsusest ja reaalsusest. Tänapäeval on tõejärgsus juba enesestmõistetav fakt, mille käsitlemine ajakirjanduses ei vaja keeruliste filosoofiliste mõttekäikude lihtsustamist.

„Me kõik teame, et uudiseid toodetakse. Küsimus on ainult selles, kas ja millisel määral on tootja pahatahtlik. Tegelikkuse järgi ei näi keegi enam väga igatsevat,“ põhjendab Indrek Grigor teemavalikut ja lisab: „See aga ei tähenda, et inimesed oleksid nüüd materiaalsest maailmast lõplikult võõrdunud. Otse vastupidi:  inimeste aheldatus asjade külge kasvab enneolematu kiirusega. Virtuaalsus on lihtsalt uus materiaalse aheldatuse vorm.“

Briti arheoloog Ian Hodder kirjeldab taolisi sõlmpunkte inimkonna arengus kui loomingulisusehetki, mis lammutavad senini inimeste ja materiaalse maailma vahel püsinud suhete struktuuri, ent kehtestavad kohe ka uue. See ilmneb viisis, kuidas arheoloogias kirjeldatakse inimkultuuri arengut materiaalse kultuuri arengu kaudu: kiviaeg, pronksiaeg, rauaaeg.

Näitus „Wanderlust” ei ole enesele seadnud eesmärgiks muuta ühiskonda, küll aga on kuraatorid teadlikud kunsti võimest modelleerida seni tundmatut. Et kuraatorite fookus on meediakunstil, mille keskmes on informatsioon, on loogiline valik, kui eesmärgiks on spekuleerida tuleviku üle.

Valts Miķelsons on Riias elav kunstikriitik ja -kuraator. Alates 2012. aastast töötab ta Riias Mūkusala kunstisalongis, kus on muu hulgas kureerinud näitused „SPAM” (2015), „Coal Dept” (2016), „Golden Years” ja „Porno” (2017) ning „National Pavilion” (2018). 2014. aastast on ta olnud Läti Kaasaegse Kunsti Keskuse lugemisgrupi Õhtukool ja selle 2016. aastal käivitatud vabaõhuversiooni Suvekool kaasmoderaator. Ta oli üks 2014. aasta Artishoki Biennaali kriitikutest.

Indrek Grigor on õppinud semiootikat ja kunstiajalugu Tartu Ülikoolis. Töötanud Tartu Kunstimuuseumi foto- ja videokunsti koguhoidjana. Oli aastatel 2010–2018 Tartu Kunstimaja galerist. Peamiselt Riia ja Eesti vahel liikudes on Grigor hetkel vabakutseline kunstikriitik, tehes kaastöid erinevatele Baltikumi kunstikriitika väljaannetele.

Näitus „Wanderlust“ avatakse 16. juunil ja seda saab Peipsiveerel asuvas galeriis näha augusti lõpuni.