Avaleht Kultuur Kultuuriajalugu Väljasõit rohelisse
Väljasõit rohelisse

Väljasõit rohelisse

Peatne festival We Love The 90s toob Eestisse KLF-i. Kuuldavasti ei tule küll Bill Drummond ja Jimmy Cauty, kes tegid KLF-i muusika, vaid lauljatar Wanda Dee, kes pole kunagi KLF-is laulnud, kuid esines Tallinnas ka 25 aastat tagasi.

KLF-i esimene plaat kandis nime „Chill Out“ (1990). Eks neil oli varem ka plaate tulnud, aga mitte KLF-i nime all ja rohkem sellised naljaplaadid. Ka „Chill Out“ oli ja on muidugi selline, et ei tea, mida sellest arvata. Kui ma tahaks, et te seda mõistaks, siis ma selgitaks paremini, ütleks Drummond. Kuna me austame artisti, üritame leida tähenduse, aga siis selgub, et ta ei taha tähendust. Meil pole teadusliku meetodi abil esitatud soliidset tõendmaterjali. Otsustuse tõesus ei ole tunnetatav.

See on kujuteldav taustamuusika hilisõhtusele retkele mööda Ameerika lõunaosariike, saateks sämplitud hääled, meloodiad ja keskkonnahelid. See maastik tundub igavene. See pole vaenulik. See lihtsalt on – puutumata, vaikne ja täielik. Väga üksildane, aga inimeste puudumine tekitab mulje, et mõistate seda maad ja suudate seal koha leida.

„Ärge kuulake seda, kui ruum pole pime ja te ei lama põrandal,“ hoiatas bänd.

See on sõnumita meedia. See on koht, kus kõik on võimalik ja miski pole vajalik. Nagu Põhja-Korea, kus ei tööta pangakaardid ja liha süüakse kord aastas. See tundub sama igavene kui vesi ja õhk. Tunnete päikesetõusu oma näol? Jää ja päikesevalgus muundavad konstruktsiooni elektrivalgeteks energiajoonteks.

Ecstasy symphony / transparent radiation.

See on kõnelev vesi. Psühhoakustiline dub. Future Sound Of London ohkas kord, kui palju kordi huvitavam dub oleks, kui selle tegijad kasutaks sämplerit. Technophilia. Elektrilistel asjadel on ka elud, ütles Rick Deckard. Tehnoloogia sünteseerib neid ja nad lubavad sellel sündida, allutavad end sellele. See on mikroversum. Hüpnomonotoonia.

See on STP (psühhedeeliline speedball, mis kestis kolm päeva). See on „Algaja linnaaedniku käsiraamat“. Veidi artifitsiaalne nagu David Hockney maal. See on immateriaalne kunst.

Maailmas on üle saja suguharu, kes ei soovi, et nendega ühendust võetakse. Uncontacted peoples. Sest külalised toovad ju haigusi ja täiuslik süsteem lakkab töötamast, muutub vigaseks. Tekivad nihked. Glitch.

KLF pani alguse chill out- ehk ambient house-muusikale, mis levis samaaegselt hardcore’i, jungle’i ja Detroiti techno Euroopa mutatsioonidega. Drummond ja Cauty mõtlesid stiilile nime The Orbi Alex Patersoni ja Martin „Youth” Gloveriga. „Muidu oleks ajakirjandus pannud sellele mingi nõmeda nime,“ ütleb Paterson, mees, kes käinud Eestis muusikat esitamas.

Paterson töötas plaadifirmas E.G. Records, mille koridorides sõna ambient palju liikus. Ta avastas plaadifirmast kasti Brian Eno vanade plaatidega ning asus kuulama 1970. aastate ja 1980. aastate alguse new age-muusikat. Paterson töötas ka ansambli Killing Joke tuurimänedžerina, mille pillimees Youth teda musitseerima õhutas. Youth oli ka kitarristi ja klahvkamehe Cautyga bändis Brilliant, mille A&R mänedžer oli frustreerunud endine kunstikooliõpilane Drummond.

House oli jõudnud Inglismaale ning Paterson ja Cauty käisid tihti tantsimas. 1988 suvel sattus Paterson Cauty stuudiosse Trancentral. Cauty oli just ostnud süntesaatori, kuid ei teadnud, kuidas seda kasutada. Killing Joke oli kaheksa aastat sellist kasutanud ja Paterson teadis vähemalt, kuidas masin käima panna. Kogemused tulid neil rohkem DJ-dena. Cauty oli vahel Trancentralis sõpradele pärast pidusid chill out-õhtuid korraldanud. Paterson aga pakkus erilisemat helisuppi: progressiivne rokk, psühhedeelia, ambient, dub, filmidialoogid ja Patersoni salvestatud loodushelid.

Orbi esimesed katsetused olid remiksid: KLF, Dave Stewarti „Lily Was Here“. Ambient house oli esimene stiil, mis kasutas vaala- ja linnuhääli, kosmonautide juttu, äikest ja muud sellist. Orbi esimene monumentaalne heliteos sündis Patersoni ja Cauty koostöös. „A Huge Ever Growing Pulsating Brain That Rules From The Centre Of The Ultraworld“ (1989) oli 19 minutit pikk ja kirjutas ette ambient house’i reeglid. Järgnesid veel legendaarsem singel „Little Fluffy Clouds“ (1990) ja debüütalbum „Adventures Beyond The Ultraworld“ (1991).

KLF lisas reegleid: „Chill Out“, UFO Mix Pet Shop Boysi loost „It Must Be Obvious” ja Cauty sooloalbum „Space“ (1990), mis esitas küsimuse, mida võis tunda Liu Yang.

See kõik oli aga vaid aperatiiv. 1991. aastal sai KLF-ist aasta suurim singlimüügibänd lugudega „3 AM Eternal“ ja „Last Train To Trancentral“. Rongid on ju mehi alati huvitanud. Rongidega mängis Neil Young ja mängurongid olid põhjus, miks Walt Disney tegi Disneylandi. „Last Train To Trancentral“ oli rong eikuhugi, mille ümber lehvisid semiootilised tondid. KLF-ist oli saanud masin ja juht polnud KLF, see sõitis ise. Masin tegi võimalikuks ahnuse, mis teeb inimese ebainimlikuks.

Kuskil oli mingi soovide täitumise tuba, White Room, aga lõpetas KLF ju ikkagi suhteliselt õnnetult, vist, kui soovid olid täitunud. Ohverdati lambaid, põletati raha, naelutati raha ja hakati vaestele (nende seas ajakirjanikele) suppi jagama. Idealismi ja nihilismi segu on ohtlik.

Chill out arenes Megatripolise üritusteks, kus kõnelesid psühhedeeliamehed Terence McKenna, Allen Ginsberg, George Monbiot ja Timothy Leary, kõik ISDN-i kaudu ühenduses. „Terence oli imeline kõneleja, väga karismaatiline. Ta võis kaheksa tundi märkmeteta rääkida ja mäletas lõpus jutu mõtet,“ meenutab chill out’i üks vedajaid Mixmaster Morris. McKenna jõudis The Shameni ja Spacetime Continuumi plaatidele.

Belgia firma R&S Records andis 1992. aastal välja Aphex Twini märgilise plaadi „Selected Ambient Works 85–92“.  Orbi Thomas Fehlmann tundis kõiki Berliini tantsumuusikainimesi ja ehitas sildu. Kuulsa klubi Tresor chill out-ruumis võis kuulda Pete Namlooki eksperimentaalset ambient’i.

Lõpuks tegi muusikatööstus chill out’ist lugematute trip-hop’i kogumike muusika, kus huumorit nappis. See rada rohtus.

23 aastat ära olnud KLF väljastas eelmisel aastal raamatu „2023: A Trilogy“

Orbilt ilmus just plaat „No Sounds Are Out of Bounds“. Mixmag ütleb Orbi kohta ambient gods ja see on nii vahva, sest eks ole nende loomingus ka palju mingeid jumalaelemente. Neil on oma jumalad ja nemad ise on kellegi jumalad.

Kes oli Liu Yang? Liu Yang oli esimene hiinlanna kosmoses.

Konstantin Kuningas

 

Kommentaarid