Kinos Artis saab vaadata Eesti filmi- ja teleauhindade jagamisel nomineeritud ja võitu maitsnud teoseid
23. aprillist kuni 27. aprillini saab kinos Artis vaadata Eesti filmi- ja teleauhindade jagamisel nomineeritud ja võitu maitsnud teoseid.
Eesti 2022. aasta parimad jõuavad Artisesess alates pühapäevast 23. aprillist. Näitamisele tulevad parimad animafilmid “Koerkorter”, “Sierra” ja “Eeva” kui ühe 45-minutilise programmina. Filmidest on tagasi parim dokumentaal “Machina Faust”, parim mängufilm “Kalev” ja parima stsenaariumi võitnud “Tagurpidi torn”. Parimaid lühifilme saab vaadata kassettist “Kadumise lühikursus”.
Programmist enim väärib esile tõstmist just parimatest animatsioonidest koosnev 45-minutiline seanss, sest neid ei ole olnud palju võimalusi avalikult suurelt ekraanilt näha. Enim tähelepanu EFTA kolmest finalistist on muidugi saanud Sander Joone “Sierra”, sest see on juba võitnud hulga auhindu ning oli ka viimaste Oscarite valimiste lühikeses nimekirjas. Neist kolmest on seda ka enim näidatud erinevatel festivalidel ja programmides.
“Sierra” on lugu poisist, kes tahab aias konnadega mängida, aga isa peab pojale paremaks rallisõitja karjääri. Garaažis askeldava isa kirg ralli vastu läheb sedavõrd kaugele, et laps muutub rehviks. Animeeritud must komöödia tirib meid sürreaalsesse autoralli maailma. Filmis näeb kaadreid autori isa poolt 80ndatel animeeritud nukufilmist, mis mängib tagasi antud loo suuremasse pointi. Tuttav lugu paljudest perekondadest, kus vanemate enda elud valguvad lastele üle. Muusikute lapsed on muusikud, sportlaste lapsed on sportlased jne. Moraalne ja eetiline teemakäsitlus, et kas vanematel on õigus sedasi oma lapsi suunata ja nende elu määrata, röövides nende potentsiaali või hoopis seda tegelikult avades.
EFTA parimaks animatsiooniks tunnistatud Priit Tenderi “Koerkorter” on lugu saatuse keerdkäikudesse pagendatud balletisolistist Sergeist, kes on asunud elama linnalähedasse kolhoosi. Siin peab ta iga päev võitlust rutiini, koduloomade ja alkoholiga. Tegemist on äärmiselt kvaliteetse nukuanimatsiooniga, mis jätab publikul imestusest suu lahti. Näiteks Sergei tants lehmadele on imeline kinokunst. Miniatuuride töö, detailid, muusikavalik ja idee on vapustavalt hästi õnnestunud. Isegi ülekantud tähendus korterist ja Sergei töötasust on eluliselt täpne. Kvaliteedilt ei jää alla maailma parimatele lühianimatsioonidele.
Kolmas EFTA-le nomineeritud animatsioon on Morten Tšinakovi ja Lucija Mrzljaki “Eeva”, “mis jõudis esimese Eesti filmina Berlinale lühifilmide võistlusprogrammi. “Eeva” kujutab ühte päeva nimitegelase elus, kelle hommik algab abikaasa matmisega ja muidugi matustel sajab nagu oavarrest. Kalmistult siirdutakse peielauda kohalikus restoranis, kus on joomiseks natukene liiga palju veini. Seni naises vaos hoitud pained annavad päeva arenedes endast üha enam ja enam märku, seega on valju nuttu, mitmeid rähne ning paar unenägu, mis seletavad nii mõndagi.