1. Avaleht
  2. Kultuur
  3. Muusika
  4. Eesti muusikud valisid Pariisis hinnalisi pillipoognaid
Eesti muusikud valisid Pariisis hinnalisi pillipoognaid

Eesti muusikud valisid Pariisis hinnalisi pillipoognaid

Eesti Pillifondi muusikud ja eksperdid külastasid möödunud nädalal Pariisis Vatelot-Rampali ajalooliste keelpillide ja poognate agentuuri, kus valiti prantsuse meistrite valmistatud poognate seast välja kuus ajaloolist poognat, mille koguväärtus on enam kui 100 000 eurot.

„Valisin välja prantsuse meistri Victor Fétique’ võrratu poogna. Selle sobivus Maggini viiuliga on erakordne. Loomulikult võimaldab see poogen väga võimsat ja solistlikku kõla, kuid veelgi olulisemaks sai mulle valiku tegemisel selle nüansirikkus erinevate kõlavärvide esile toomisel,“ rääkis Hans Christian Aavik, kes mängib fondi kollektsiooni kuuluval 1610. aastal pillimeistri Giovanni Paolo Maggini valmistatud viiulil.

„Poogna valimine on väga personaalne. Valiku langetamisel mängib väga suurt rolli isiklik maitse ja poogna tunnetus interpreedi käes. Peab proovima kõiki võimalikke aspekte: pikki noote, erinevaid strihhe, teoseid eri tehnikatega jne. Kui tekib tunne, et selle poognaga oleksin justkui juba mitmeid aastaid mänginud, siis saan aru, et see sobib,“ lisas Hans Christian Aavik.

Eesti muusikute ja ekspertide valitud nelja viiulipoogna autorid on Victor François Fétique, Joseph Alfred Lamy ja Henri Louis Gillet. Vioolapoogna autor on samuti Henri Louis Gillet. Tšellopoogna meister on François Nicolas Voirin. Pillifondi nõukogu otsusega antakse hinnalised meistripoognad kasutamiseks Mari Poll-Novakovićile, Hans Christian Aavikule, Katariina Maria Kitsele, Gloria Ilvesele, Theodor Singile ja Johanna Vahermäele.

„Praegu on nõudlus poognate järele suur. Loomulikult on turul ka häid kaasaegseid poognaid, kuid meie agentuur pakub vanemaid väga väärtuslikke prantsuse meistrite 19.–20. sajandil valminud poognaid. 1980. aastatel kirjutas ateljee rajaja Etienne Vatelot poognatest uurimusliku teose, mis aitas kaasa inimeste üldisele teadlikkuse ja huvi kasvule ajalooliste poognate vastu. Suur huvi tingis ka poognate hinnatõusu, mis nüüdseks on küll enam-vähem stabiliseerunud,“ rääkis Vatelot-Rampali ajalooliste keelpillide ja poognate agentuuri ekspert Jean-Jacques Rampal.

Kuuest poognast viie ostu rahastasid erainvestorid, kes on investeerinud ka pillifondi ajaloolistesse keelpillidesse. Ühe poogna ostuks on toetuse eraldanud Eesti Kultuurkapital.

„Ajaloolised meistripillid ja poognad on äärmiselt kallid. Eesti tippmuusikutele välja valitud poognate koguväärtus on enam kui 100 000 eurot, millest erainvestorite toetus on kriisiaja üks suurimaid, mis muusikavaldkonnas on tehtud,“ rääkis pillifondi juht Marje Lohuaru.

Poognaid käisid valimas Eesti Pillifondi juht Marje Lohuaru, Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia viiuliprofessor Mari Tampere-Bezrodny ja Eesti Pillifondi muusikud: Tallinna Kammerorkestri tšellorühma kontsertmeister Leho Karin, Frankfurdi Muusika- ja Esituskunstide Akadeemias tudeeriv Hans Christian Aavik ja sügisel Lugano Muusikakonservatooriumis õpinguid alustav Katariina Maria Kits.

Pillifondi kuulub kümme ajaloolist meistripilli ja lisandunud poognatega kokku kaheksa ajaloolist poognat. Pillifondi kollektsiooni pillid ja poognad kuuluvad valdavalt erainvestoritele, kes annavad instrumendid fondi vahendusel tähtajaliselt muusikute kasutusse.

Head Uudised GoodNews