1. Avaleht
  2. Eesti elu
  3. FOTOD I „Great Service“ kontsertidel kõlas muusika Arvo Pärdi 85. sünnipäeva auks
FOTOD I „Great Service“ kontsertidel kõlas muusika Arvo Pärdi 85. sünnipäeva auks

FOTOD I „Great Service“ kontsertidel kõlas muusika Arvo Pärdi 85. sünnipäeva auks

Rahvusvahelisest tunnustatud dirigent Edward Caswell juhatas 28. ja 29. augustil Tartus ja Tallinnas „Great Service“ kontserte, mis olid pühendatud Arvo Pärdi 85. sünnipäevale. Pärdi loomingust kõlasid osad “7 Magnificat-Antifonist” – sealhulgas teos, mille kuulmise järel peamiselt Hollandis, Belgias, Saksamaal ja Prantsusmaal tegutsev Caswell Pärdi loomingu avastamist alustas.

Edward Caswelli enda sõnul jõudis ta Pärdini küllalt hilja. „Vahepeal tegelesin 12 aastat vaid ooperimuusikaga, kuid tulin siis tagasi koorimuusika juurde, mis on minu esimene tõeline armastus. Otsisin uut repertuaari ja teos, mis mulle tõeliselt muljet avaldas, oli üks osa „7 Magnificat Antifonist“ – „Oo, Taaveti võti“, mis on kavas ka selle kontserdi programmis,“ rääkis Caswell.

Kontserdikavas oli kolm osa Arvo Pärdi “7 Magnificat-Antifonist”, mis kõlasid põimitult William Byrdi ja Heinrich Schützi “Magnificatidega” ning Jacob Obrechti kuueosaline “Salve Regina”. Avalugu oli Byrdi kaasaegse Thomas Tallise “Videte miraculum” ning kontserdi lõpetas harvaesitatav meistriteos 20. sajandi algusest – Arnold Baxi “Mater ora filium”, mis on inspireeritud Byrdi muusikast.

Nimiteos “Great Service“ oli üks kõige kuulsamaid seadeid õhtupalvustel lauldavatele tekstidele Elizabeth I aegsete Inglise heliloojate hulgast. „Great Service“ on ka Byrdi kõige suurem ja ambitsioonikam heliteos uue anglikaani kiriku liturgias ning demonstreerib selle ajastu kooride võimekust.

Edward Caswelli juhatusel musitseerisid kammerkoor Voces Tallinn ja barokkansambel Floridante.

Kontserte korraldas kammerkoor Voces Tallinn ning toetasid Kultuuriministeerium ja Eesti Kultuurkapital.

Edward Caswellist

Edward Caswell on mitmekülgne ja tunnustatud dirigent, laulja ja pedagoog. Oma tööga Ühendkuningriigis ja Euroopas on ta tutvustanud uut lähenemist koorijuhtimisele laulja perspektiivist. Aastast 2004 töötab ta professionaalsete, amatöör- ja üliõpilaskooridega üle kogu Euroopa – enim Hollandis, Belgias, Saksamaal ja Prantsusmaal.

Caswell on Collegium Vocale Genti regulaarne koormeister, tema kõige hiljutisemad tööd kollektiiviga on olnud Benjamin Britteni „Sõjareekviem”, Antonín Dvořáki „Reekviem” ja Felix Mendelssohni „Elias”, mida juhatas Philippe Herreweghe. 2018/2019 töötas ta koos Radio France kooriga, valmistades kollektiivi ette Johann Sebastian Bachi „Mattheuse passiooni” ettekandeks koos dirigent Václav Luksiga ning Michael Tippetti „Meie aja lapse” ettekandeks koos dirigent Mirga Gražinytė-Tylaga. Aastast 2016 teeb ta koormeistrina regulaarselt koostööd dirigent Trevor Pinnockiga, kellega tõi eelmisel hooajal lavale Bachi „Matteuse passiooni” Londoni Kuninglikus Muusikaakadeemias. Aastast 2019 on ta Leipzigi Kontsertkoori kunstiline juht, sellega seoses on ta juhatanud Bachi „Johannese passiooni” Leipzigi Nikolai kirikus.

Eelmisel hooajal alustas Caswell koostööd ka Zürcher Sing-Akademie’ga, aidates kooril valmistuda Händeli „Messiase” ettekandeks koos Freiburgi Barokkorkestriga dirigent Trevor Pinnocki juhatusel. Seejärel naases ta Hollandisse, jätkates dirigenditööd Dudok Ensemble’iga, kellega koos toodi lavale Bachi kantaat BWV 140 ning Georg Friedrich Händeli „Dixit Dominus”. Samal ajal tegi ta esimese projekti Hollandi Rahvusooperi stuudioga, aidates kooril valmistuda Willem Jethsi „Ritratto” maailmaesiettekandeks. Algaval hooajal teeb ta esmakordselt koostööd Türgi Riikliku Kooriga ning naaseb siis Radio France’i juurde, töötades seal koos dirigentide Václav Luxi ja Trevor Pinnockiga.

2013. aastal asutas Caswell Šotimaal Cromarty Youth Opera, tuues esimesel aastal lavale Britteni „Noa uputuse”. Sellele järgnesid igal aastal ooperiproduktsioonid Will Kerley juhtimisel ning augustis 2018, kui kollektiiv tähistas oma 5. tegevusaastat, toodi lavale Beatrix Potteri jutustusel põhineva Andrew Ganti ooperi „Tod!” maailmaesiettekanne.

Lisaks dirigendi- ja koormeistri tööle on Edward Caswell nõutud õpetaja, nõustaja ja konkursside žüriiliige. Hiljuti liitus ta koorijuhtimise eriala üliõpilaste hindamiskomisjoniga Lyoni Rahvuslikus Muusika ja Tantsu Konservatooriumis ning võttis vastu kunstilise nõukogu liikme koha Institut Français d’Art Choral’is.

Barokkansamblist Floridante

Floridante, asutatud 2014, ühendab Eesti muusikuid, kel süvendatud huvi varase repertuaari esitamise vastu. Ehkki Floridante „ristiisaks“ on üks Händeli ooperikarakteritest, on ajaloolistel pillidel mängiva ansambli missiooniks tuua hästituntud saksa kõrgbaroki kõrval Eesti kuulajani head muusikat, mille loomisaeg jääb 16. ja 18. sajandi vahele. Muuhulgas on Floridante koostöös Eesti Rahvusraamatukoguga ettekandele toonud siinmail 19. sajandil tegutsenud baltisaksa mõisnike laululoomingut. Floridante on esinenud erinevates koosseisudes arvukatel Eesti ja Euroopa festivalidel ning tegeleb ka ise varase muusika kontsertide korraldamisega.

Kammerkoorist Voces Tallinn

Voces Tallinn, asutatud 1999, teeb koostööd erinevate rahvusvaheliste solistide ja dirigentidega. Kammerkoori repertuaar hõlmab kogu lääne muusikalugu – ulatudes vanamuusikast (Tallis, Victoria, Palestrina) nüüdisheliloojate uudisteosteni (Holten, Tulev, Tulve, Seppar, Steiner, Krigul) – ja sisaldab olulist osa maailma koorimuusika klassikast. Jaanuaris 2020 pälvis Voces Tallinna ja USA dirigendi David Puderbaughi album “A Black Birch in Winter” Eesti Aasta Koorimuusika Plaadi 2019 auhinna. 2015. aastal pälvis kollektiiv Kultuurkapitali helikunsti sihtkapitali aastapreemia kõrgetasemeliste kontsertide korraldamise eest. Koori kunstiline nõustaja on Risto Joost, koormeister on Mai Simson.

Head Uudised GoodNews