Avaleht Eesti elu HEA TEADA I 5G tehnoloogia rakendamine autotööstuses võimaldab vähendada liiklusõnnetusi, ummikuid ja heitgaase
HEA TEADA I 5G tehnoloogia rakendamine autotööstuses võimaldab vähendada liiklusõnnetusi, ummikuid ja heitgaase

HEA TEADA I 5G tehnoloogia rakendamine autotööstuses võimaldab vähendada liiklusõnnetusi, ummikuid ja heitgaase

Vaatamata sellele, et moodsad autod on varustatud tipptasemel tehnoloogiaga, on avariid ja liiklusummikud ikkagi osa meie igapäevavest. Teadusasutused, tehnoloogiaettevõtted ning autotööstus vaatavadki seetõttu nutikamate lahenduste poole, mis kiire 5G võrgu toel võimaldaks parandada liiklusohutust ja liikuvust tervikuna. Ka Hiina tehnoloogiaettevõte Huawei arendab koostöös trobikonna autotööstusettevõtete ja sõidujagamisteenuse pakkujatega 5G võrgul põhinevat transpordi ökosüsteem eesmärgiga luua terviklik tehnoloogiline taristu, mis vähendaks liiklusummikuid ja liiklusõnnetusi ning looks samas eeldused autonoomse transpordi ehk isesõitvate autode arendamiseks.

Möödunud aastal tutvustas Huawei esimest 5G kommunikatsioonimoodulit MH5000, mis on loodud spetsiaalselt autotööstusele. Tehnoloogia võimaldab autotootjatel rakendada erinevaid nutilahendusi, mille abil vahetavad sõidukid omavahel teavet ning see on vajalik nii liiklusohutuse tõstmiseks kui ka ummikute ning nende tagajärjel tekkiva õhusaaste vähendamiseks. Tänaseks tarnib Huawei sõidukitele loodud tehnoloogiat Hiina kohalikele juhtivatele autofirmadele nagu FAW Group, BYD ja T3 Mobility. Huaweiga teeb koostööd ka Geely, mille alla kuulub rootsi autotootja Volvo.

Autotööstusele testimiseks vajaliku tehnoloogia pakkumine kiirendab nutikate autode arendamist ning 5G võrguseadmete sihipärast rakendamist transpordisektoris. Seadmetega paralleelselt arendatakse avatud platvormi, mis võimaldab arendada auto juhtsüsteemi, intelligentseid juhikabiine ja rakendusliideseid.

Eeskätt on küsimus liiklusohutuses – vaatamata sellele, et kaasaegsed autod on varustatud erinevate ohutus-, ennetus- ja sensorsüsteemidega, on liiklusõnnetused ikkagi igapäevane nähtus. Ka kõige kaasaegsemad sensorid ei suuda koguda piisavalt teavet vältimaks õnnetusi, kuid see probleem on lihtsalt lahendatav kui õpetada autod omavahel suhtlema. Näiteks kui üks auto kaotab jäistes oludes juhitavuse siis saab ta sellest hoiatada kõiki ümbritsevaid liiklejaid. Samamoodi aitaks säärane andmevahetus hõlbustada möödasõite raskeveostest kitsastes teeoludes ning vältida ohtlikke manöövreid.

Kuigi ka praegu eksisteerib erinevaid liiklusrakendusi, ei suuda ükski neist vältida ummikuid. Samas toimiva ökosüsteemi puhul saaksid autod teabevahetuse põhjal valida autojuhtidele optimaalseima marsruudi, mis vähendab liiklusummikuid ja seega ka õhusaastet linnades. Lisaks võimaldab autode omavaheline suhtlus säilitada ühtlast sõidukiirust, vältides tarbetut pidurdamist ja kiirendusi – koordineeritud süsteemid võimaldaks autodel liikuda kiirteel koguni väikse vahemaaga „parves“, mis vähendab õhutakistust. Nii kulub vähem kütust, aga kestavad kauem ka näiteks rehvid.

Säärase kõikehõlmava ökosüsteemi turvalise rakendamise eelduseks on 5G võrgu olemasolu, sest praegune 4G standard pole piisavalt kiire, et kogu infokoormust piisava täpsuse ja kiirusega jagada. Sõidukitele paigaldatud radarite ja sensorite andmemahud on märkimisväärsed eriti tiheda liiklusega piirkondades, näiteks suurlinnades. Lisaks on liiklusolukord pidevas muutuses ning kogu andmevahetus peab toimima hetkega.

LEAVE YOUR COMMENT

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga