Avaleht Kultuur Muusika Kreenholmi Manufaktuuris kõlab vana hea Rootsi aja muusika
Kreenholmi Manufaktuuris kõlab vana hea Rootsi aja muusika

Kreenholmi Manufaktuuris kõlab vana hea Rootsi aja muusika

Laupäeval, 28. augustil toimub Kreenholmi Manufaktuuris kontsert „Muusikaline postkaart Stockholmist 1654–1783“, kus Eesti-Rootsi kollektiiv Ensemble Utile Dulci esitab ajastutruud muusikat vanast heast Rootsi ajast.

Kõlavad laulud ja keelpillimuusika, mis pärinevad osaliselt perioodist, mil Eesti kuulus Rootsi kuningriigi kooseisu. Just Rootsi ajal tõusis Narva kaubanduslinnana Eesti tähtsaimate linnade hulka ja peaaegu oleks sellest saanud Eesti teine pealinn. Mälestust hiilgeajast meenutab linnapildis täna barokne Narva raekoja hoone, mille ehitamiseks andis omal ajal käsu Rootsi kuningas Karl XI. 

Umbkaudu samast ajast on pärit ka kõik kontserdil esitatavad lood. Kavas on 17. sajandil Rootsi õukonna muusikaelus olulist rolli mänginud kuulsast Dübenite perekonnast pärit Gustav Dübeni, Rootsi Händeliks nimetatud Johan Helmich Romani, Rootsi Mozartiks nimetatud Joseph Martin Krausi ning Itaalia päritolu, peamiselt Stockholmis tegutses helilooja ja dirigendi Francesco Antonia Uttini ja paljude teiste muusika. Kontsert annab võimaluse oma kõrvaga kuulda, kui tihedalt oli tollal Rootsi (ja mõistagi ka Narva) nii kultuuriliselt kui ka sotsiaalselt muu Euroopaga seotud. 

Ensemble Utile Dulci koosneb Eesti ja Rootsi muusikutest, kes on osaliselt või täielikult pühendanud end barokkmuusika uurimisele ja esitamisele. Ansambli koosseisus mängivad barokkviiulil Rebecka Karlsson, sopran Julia Savitskaja, barokkflöödil ja plokkflöödil Kristine West, barokkviiulil Ulrika Westerberg, barokkvioolal Boel Hillerud Nyman, barokktšellol Mirjam Pfeiffer ja klavessiinil Marju Riisikamp. Ajastutruud muusikat esitatakse autentsetel barokkpillidel. 

Kontserdile tulles palutakse kaasa võtta COVID-tervisetõend ja isikut tõendav dokument. Kohapeal COVID-testimist ei toimu. Kontserti korraldab MTÜ Contemp Art, kelle eestvedamisel nädal hiljem samas kohas algavad V Narva Ooperipäevad. 

Ensemble Utile Dulci liikmetest 

Rebecka Karlsson (ansambli juht)  – vabakutseline viiuldaja Stockholmist. Ta on mänginud ansamblite Hofkapelle München ja Hassler Consort koosseisus ning mängib regulaarselt Drottningholmi teatriorkestris ja Põhjamaade kammerorkestris ning ansamblites Göteborg Baroque ja Karlsson Baroque. Alates 2012. aasta kevadest on Rebecka Drottningholmi barokkansambli alaline liige ning ta mängib barokkansamblis Freedom, Baroque and Sisterhood koos vioolamängija Karin Ahnlundi ja tšellist Mirjam Pfeifferiga. Rebecka tegutseb ka solisti ja kontsertmeistrina.

Julia Savitskaja – pärit Narvast, õppinud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias Taimo Toomas ja Nadja Kuremi ning Peterburis Peter Zvarichi lauluklassis, lisaks on ta täiendanud end Soomes Taina Piira ja Taanis Peter Kooji juures. Julia on laulnud nii solistina kui ka kooriprojektides Eesti ja Venemaa kirikutes, Rahvusooperis Estonia, Savonlinna Ooperifestivalil. Ooperil on oluline osa tema lavalisest tegevusest, ta on osalenud ooperilauljate konkurssidel Eestis, Rumeenias ja Jaapanis. 

Kristine West – pärast magistriõpinguid Stockholmi Kuninglikus Muusikakõrgkoolis on ta tegutsenud vabakutselise muusikuna erinevates kammeransamblites ja orkestrites nii solistina kui ka ansambli liikmena, mängides plokkfööti, barokkflööti ning erinevaid põikflööte ja vilepille. Ta on sukeldunud ka vanamuusika, süvamuusika ja maailmamuusika valdkonda ning kehtestanud end oma põlvkonna ühe olulisima instrumentalistina. Toon ja tämber on tema väljendusviisi kesksed aspektid, mis hoiavad tema muusikalist tegumoodi pidevas muutuses. Kristine on välja andnud kolm rahvusvaheliselt tuntud albumit. 

Ulrika Westerberg – 23-aastaselt sai temast Helsingborgi Sümfooniaorkestri alaline liige. Huvi kultuuriajaloo ja vanemate ajastute vastu viis ta barokkmuusika juurde ja barokkmuusika on viinud teda paljudesse Euroopa riikidesse. Ta on tuuritanud Euroopa Liidu Barokkorkestri ja kollektiividega Le Concert Spirituel, Nederlandse Bachverenigen, Les Arts Florissants ja Norsk Barokkorkester. Ta on lavastanud kontserte, näiteks Confidenceni lossiteatris, Svartsjö lossis ning paljudes Rootsi kirikutes ja kontserdimajades. Samuti on ta produtseerinud soolosalvestusi, näiteks Uppsalas asuva Dübeni kollektsiooni muusikat koos Tre Kronor Barock Ensemble’iga. Praegu keskendub tema põhitöö kammermuusikale ning koostööle kirikute ja nende kooridega. Ulrika on alustamas karjääri ka maalikunstis.

Mirjam Pfeiffer – ta on töötanud erinevate orkestritega Saksamaal, muu hulgas Staatskapelle Dresdenis ja Belgias orkestris Amima Eterna. Ta on olnud kammermuusikakollektiivi Il Capriccio liige, kellega ta on salvestanud mitmeid plaate. Lisaks on Mirjam õpetanud Halle erimuusikakoolis Latina. Alates 2007. aastast töötab Mirjam tšellistina Stockholmis Kuningliku Teatri orkestris. Ta mängib kammermuusikat paljudes erinevates kontekstides ja eelistab vanemat muusikat barokktšellol. Lisaks õpetab ta tšellot eraõpetajana ja Stockholmi muusikakooli Lilla Akademien õpetajana. Alates 2019. aastast kuulub Mirjam kollektiivi Freedom, Baroque and Sisterhood ning mängib Rootsi 18. sajandi barokkmuusikat koos viiuldaja Rebecka Karlssoni ja vioolamängija Karin Ahnlundiga.

Marju Riisikamp – ta esineb regulaarselt erinevates ansamblites ja orkestrites ning saadab erinevaid vokaalsoliste ja instrumentaliste. Ta on esinenud Eestis, Soomes, Rootsis, Norras, Inglismaal, Luksemburgis, Saksamaal, Šveitsis, Austrias, Slovakkias, Prantsusmaal, Itaalias, Venemaal, Leedus ja Lätis. Samuti esineb ta regulaarselt Itaalias ajaloolistel orelitel. Ta salvestas Eesti Raadiole 16. sajandi Itaalia ja Inglise muusikat orelil ja klavikordil. Praegu tegeleb Marju Riisikamp doktoritöö lõpetamisega Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias. Tema doktoritöö teema on Girolamo Frescobaldi tokaatade struktuur ja rütmiline vabadus.