KUNST SAI SUURE TÄHELEPANU OSALISEKS! Piia Ausman: kuigi oksjon on konfidentsiaalne müügiüritus, siis hilisemad müügitulemused on avalikud
Möödunud reedel Tallinnas Haus Galeriis toimunud sügisoksjon kulges edukalt ja oksjonimaja annab tulemustest ka avalikult teada. Enampakkumisele pandi 54 erinevatest perioodidest pärinevat Eesti kunstniku tööd.
“Kuigi oksjon on konfidentsiaalne müügiüritus ja uudishimulikku publikut, kes niisama enampakkumist pealt vaadata võiks, saali ei lasta, siis hilisemad müügitulemused on avalikud,” ütles Haus Galerii omanik Piia Ausman. “Oksjonil olnud 54 teosest müüdi 30, mis on üle aegade väga hea tulemus. Kunstimaastik on heas mõttes elavnemas ja kunst täidab tänases päevas oma rolli. Kunst on loominguline ja emotsionaalne valdkond, mis tasakaalustab majanduspoliitilisi sfääre ning ajalooliselt keerulistel aegadel on selle juurde pöördumine kosutav. Kunstiga tegelemine märgib vajadust suuremate väärtuste järele ja eksistentsiaalsemaid eneseotsinguid, milleks kunst pakub palju võimalusi. Süvenemine maali on süvenemine iseendasse.”
Sügisoksjonil oli väljas rida silmapaistvaid Eesti kunstiparemikku kuuluvaid töid, nende hulgas näiteks Amandus Adamsoni dekoratiivne bareljeef 1880-1890. aastatest, Günther Reindorffi, Johannes Võerahansu, Eduard Wiiralti, Kristjan Raua, Paul Burmani, Andres Winteri, Ado Vabbe, Peeter Mudisti ja mitmete teiste kunstnike loomingut.
Piia Ausmani sõnul võib tõdeda, et meie nõukogude perioodil aktiivselt alustanud eesti moodsa kunsti klassikute looming tegi läbi suured hinnatõusud. Neist töödest osteti kallimalt Tiit Pääsukese teos “Tüdruk ja lind” 1987. aastast, alghinnaga 3000 ning lõpphinnaks kujunes 5500 eurot. Populaarseks osutus ka Rein Tammik, kes on samuti meie aja üks krestomaatilisemaid kunstnikke, kelle hilisperioodi teosele Prantsusmaa ainetel “Kirik roosidega” oli alghind 2100 ja see osteti ära 5100 euro eest.Alghinnast sammu kõrgemalt läks müüki 2950 euroga ka Jüri Arraku 1966. aastast pärinev teos “Inimesed”ning Leonhard Lapini töö sarjast “Naine-masin XB” 1725-eurose haamrihinnaga.
Vanema perioodi klassikute töödest tegid suuremaid hinnatõuse Elmar Kitse
“Kompositsioon roosas raamistuses”, mis osteti 2800 euroga alghinnalt 2200 eurot, Richard Sagritsa “Karepa vaade” alghinnaga 2700 eurot, leidis uue omaniku 7600 euro eest ja Richard Uutmaa 1963. aastast pärist “Vaade Suurelt Munamäelt” osteti 3500-selt alghinnalt 8500 euroga.
Korraldajad loevad oksjoni õnnestunuks ning kinnitavad, et vaatamata hiljutistele madalseisu aegadele on meie ühiskond siiski intellektuaalsete väärtuste austaja. Kunstikogumine on aus ka täna, nii nagu ta oli esimese Eesti Vabariigi ajal, mil pandi alus selle eesti originaalkunsti väärtustamisele ja mis meie tänastes muuseumites meie rahvuskultuuri märgib.
Esimesed eesti rahvusliku kunsti erakollektsioonid tekkisid enne II maailmasõda, juba enne Tartu Kunstimuuseumi avamist. See on traditsioon, mida kõik tänased kunstikogujad ja kunstiarmastajad endas edasi kannavad kui märki arenenud ja intelligentsest ühiskonnast.