1. Avaleht
  2. Kultuur
  3. Kuidas jääda eetiliseks ettevõtluses?
Kuidas jääda eetiliseks ettevõtluses?

Kuidas jääda eetiliseks ettevõtluses?

1281812_66647542“Eetika ettevõttes” küsimused lahkavad ärieetika üldkäsitlusi ja teavet nii juhi kui ka muude äriga seotud professioonide kutse-eetika kohta.

Mitmed ettevõtted või ettevõtete liidud on sõnastanud väärtused ja reeglid, millele tuginedes korraldatakse tööd firma sees, klientide ja äripartneritega suhtlemist ning oma tegevuse sobitamist ümbritsevasse keskkonda. Ettevõtete eetikakoodeksite ja väärtuste deklaratsioonidega võivad olla sätestatud nii ettevõtte vastutuse kui ka üksikisiku kutse-eetika reeglid.

Koodeksites määratletud tavade ühised jooned on kliendi huvide kaitse (konfidentsiaalsus, ausus, lubaduste täitmine), reklaamimise ja informeerimise adekvaatsus, selged põhimõtted tasu määramiseks ning konkurentide kritiseerimisest hoidumine; professionaalilt eeldatakse lojaalsust tööandjale või kutseliidule, seaduskuulekust, vajalike kutseoskuste olemasolu ja täiendamist, töötaja peab hoiduma kingituste vastuvõtmisest ja tööalase teabe tarvitamisest isikliku kasu saamiseks ning teavitama märgatud eksimustest. Väärtuste deklaratsioonid sisaldavad sageli lisaks ka erinevate kultuuritraditsioonide austamise, keskkonnasõbralikkuse ja ühiskonna heaoluga seotud väärtusi.

Ettevõtte tegevuse esmane norm on kasumi suurendamine seaduste piires, pidades silmas aktsionäride huve. Üldjuhul saab kasumi suurendamine motiveerida ka moraalset toimimist, kuna vastutustundlik käitumine mõjub hea reklaamina ning edendab turustamist. Ent kuidas peaks juht toimima olukorras, kus eesmärk suurendada kasumit ja moraalsed kohustusted lähevad vastuollu? Kasumi teenimise ja kutsest tulenevate kohustuste – eelkõige kohustuse hoolitseda kliendi eest – vastuolu võib osutuda probleemiks ka muude ettevõttes töötavate professionaalide nagu raamatupidajate, müügiesindajate, audiitorite jt tegevuses. See vastuolu võib väljenduda konfliktis tööandja nõudmiste ja kutseliidu eetikakoodeksi vahel. Tekivad küsimused, kellele alluda ja keda kohelda kliendina/tellijana.

Antud valdkonna lingikogudest leiate materjale äriga seotud professioonide kutse-eetika kohta. Ärilises kutsetegevuses esinevate eetiliste probleemide kohta saate lähemalt informatsiooni teiste ärieetika valdkondade alt.

Kutse-eetika kohta laiemalt.

ALLIKAS: TÜ EETIKAVEEB

Uuri materjalide kohta lähemalt SIIT!

Head Uudised GoodNews