Šostakovitš – ühe helilooja kaks nägu
ERSO möödunud nädala menukatel filmimuusikakontsertidel lisapalana kõlanud Šostakovitši Romanss muusikast filmile “Kiin” tekitas sümboolse sideme alanud nädala repertuaariga. Alates esmaspäevast on Estonia kontserdisaal täitunud Šostakovitši muusikaga, mida igasse pisidetaili süvenedes lihvib orkestri endine kauaaegne peadirigent ning suurepärane vene muusika interpreet Nikolai Aleksejev.
Šostakovitši looming ja elutee peegeldavad väga ilmekalt Nõukogude Liidus elanud kultuuriinimestele osaks saanud repressioone ning selle tagajärgi. Kontserdi peateoseks on helilooja IV, mahlerlikult filosoofiline sümfoonia. Tegemist on teosega, mis valmis aastal 1936, pärast Šostakovitši ooperi “Leedi Macbeth” kurikuulsat keelustamist ning selle looja nimetamist ebasoovitatavaks heliloojaks. Esiettekandeni jõudis IV sümfoonia alles veerand sajandit hiljem, aastaid pärast Jossif Stalini surma. Kontserdi avaloona kõlab aga hoopis teistsugune Šostakovitš – lühike ja naivistlik süit muusikast 1941. aasta Lenfilmi komöödiale “Korzinkina seiklused”.
Juhatab ERSO endine peadirigent Nikolai Aleksejev, kelle sõnul on selline kontrastne valik tehtud väga teadlikult, et näidata kuulajaile, missugust suurepärast muusikat kirjutas Dmitri Šostakovitš enne ning kui primitiivset ja mannetut pärast talle osaks saanud tagakiusamisi.
Nikolai Aleksejev ja Eesti Riiklik Sümfooniaorkester täna proovisaalis