1. Avaleht
  2. Keskkond
  3. Tallinna Sadam viib laevad üle keskkonnasõbralikele energiaallikatele
Tallinna Sadam viib laevad üle keskkonnasõbralikele energiaallikatele

Tallinna Sadam viib laevad üle keskkonnasõbralikele energiaallikatele

Tallinna Sadama eesmärk on saavutada kogu oma sadamategevuses kliimaneutraalsus hiljemalt 2050. aastaks. Sadama puhul on keskkonnale kõige suurema positiivse mõjuga leevendusmeetmeks kai ääres seisvate laevade energiavajaduse rahuldamine diiselmootorite asemel roheelektriga või laevade üleviimine alternatiivsetele keskkonnasõbralikematele kütustele, mis vähendaks heitkoguseid kuni poole võrra.

Tallinna Sadam on koostöös Mereakadeemiaga arvutanud 2019. aasta andmete pealt kokku kasvuhoonegaaside koguse, mis Tallinna Sadama grupi ettevõtete (Tallinna Sadam, TS Laevad, TS Shipping) puhul oli võrdne 27 069 tonni CO2 ekvivalenti ning Tallinna Sadama emaettevõtte koos terminalide operaatorite, sadamat külastavate laevade ja neid läbiva muu liiklusega vastas 97426 tonni CO2 ekvivalendile. Tervikuna Eesti kasvuhoonegaaside 2019. aasta arvutatud heitkogusest moodustavad need hinnanguliselt vastavalt 0,18% ja 0,66%.

Tallinna Sadama juhatuse esimehe Valdo Kalmu sõnul sõltub kliimamuutuste kiirenemise pidurdamine lähemate aastakümnete jooksul iga ettevõtte kohe praegu tehtavast tegevusest. „Olulise transpordi- ja logistika sõlmpunktina Eestis ja Läänemere ääres omame selget vastutust selle eest, et tulevikus oleks õhk puhtam ja me kasutaksime ressursse võimalikult tõhusalt. Samuti on meie eesmärk aidata kaasa kogu Läänemere kestlikule arengule,“ ütles Kalm.

Ta lisas, et kasvuhoonegaaside heitkoguste hindamine aitab Tallinna Sadamal tegeleda esmalt kõige suuremat mõju omavate lahendustega. Suurema osa Tallinna Sadama alal toimuva sadamategevuse (sh operaatorfirmad ja üürnikud) kasvuhoonegaaside heitest moodustas 2019. andmete põhjal laevaliiklus (53%), millele järgnes elektritarbimine (23%), liikuvvahenditest tulenev emissioon (11%), soojustarbimine (10%) ja statsionaarsed seadmed (3%).

„Arvestades, et reisi- ja kaubalaevade ning tankerite kai ääres seismisel emiteeritavad heited moodustavad suurema osa meie keskkonnajäljest, oleme emissioone vähendavaid lahendusi ka juba rakendamas. Eelmisel aastal paigaldasime viiele Vanasadama kaile kaldaelektriseadmed, millega sadamas seisvad laevad saavad maapealset elektrit kasutades vähendada laevamootorite heitgaase, mürareostust ja kütusekasutust,“ selgitas Kalm.

Kui pakkuda rohelisest energiast toodetud kaldaelektrit ka kõigis teistes sadamates, siis väheneks laevaliiklusega seotud emissioon 47 646 tonni CO2 ekvivalendi võrra.

TS Laevad astus eelmisel aastal olulise sammu fossiilsetest kütustest loobumise ja nullemissioonini jõudmise suunas, kui Virtsu-Kuivastu liinil hakkas reisijaid teenindama Eesti esimeseks hübriidreisilaevaks ümber ehitatud parvlaev Tõll. Tallinna Sadam ei välista tulevikus alternatiivkütusena ka näiteks vesinikku. Selle arvelt oleks võimalik emissioone vähendada 20 563 tonni CO2 ekvivalendi võrra.

Elektritarbimise ökoloogilise jalajälje vähendamiseks sõlmis Tallinna Sadam käesoleval aastal Eesti Energiaga lepingu taastuvenergia ostmiseks ja tarbib nüüdsest ainult Eestis toodetud rohelist elektrit. Seeläbi jääb aastas kokku õhku paiskamata ligi 7000 tonni CO2-heiteid.

Head Uudised GoodNews