Tanel Veenre: Rõivas ja aksessuaarid on killud peegeldamas kandja väärtusi, unistusi, iseloomu
Tanel Veenre on üles kasvanud kunstnike ja muusikute perekonnas. Küllap ta perelt oma kunstnikusoone saanud ongi. 2005. aastal lõpetas Tanel Eesti Kunstiakadeemia Ehtekunsti erialal. Ta on mees, kelle ehted alustavad teekonda mere põhjast, jõudes välja kosmilistesse kõrgustesse. Oma loomingu kõrvalt jõuab ta anda edasi ka oma teadmisi praegustele akadeemia õppuritele.
Mis paneb Teie mootori käima? Kuidas mahutate EKA professori töö ning ehteloomingu oma igapäevaellu?
Meil kõigil on 24 tundi ööpäevas. Kasutan sellest umbes 15 tundi puhtalt tööle ja loomingule. Eraldi puhkust ma ei võta – kui saan käia paar nädalavahetust sõprade juures Muhu paradiisis, siis sellest piisab. Tavaliselt võtan mõned lisapäevad iseendale, kui reisin näitustega ja loengutega – jube hea on nuusutada kohalikku ehteelu ja siis sukelduda loodusesse, turgudele, kirikutesse, muuseumidesse…
Mootori on pannud minu sees käima keegi teine, on see siis Jumal või loodus, aga minu roll on hoolitseda, et see saaks piisavalt kütust ja õli hammasrataste vahele.
Millised emotsioonid Teid valdasid, kui võitsite Moemootori tiitli?
Kuna raamatute koostamine, näituste kureerimine ja artiklite kirjutamine on üsna „nähtamatud“ tegevused, siis olin tähelepanu üle siiralt rõõmus ning tänasin mõttes kõiki teisi tegijaid, kes ei pääse enamasti püünele.
Kuidas kirjeldate oma loomingut?
Hmm, loomingu kontseptuaalsem osa, mis rändab mööda galeriisid, on kindlasti üsna idealistlik, jõuliselt habras, mõnikord müstiline, vihjavalt jutustav, mütoloogiatest toituv. Moeehte osa (nähtav www.tvj.ee) on pragmaatilisem ja kandjasõbralikum, kuid kannab neid samu väärtusi lihtsalt väiksemas doosis.
Mida on vaja teada igal moeloojal?
Kuna olen moest üsna võõrandunud ja jälgin pisteliselt vaid kohalikke eredamaid tähti, siis üle kõige hindan annet – ürgset ja isikupärast jõudu, mis ei toitu välispidisest infotulvast, vaid algab inimese hingest. Mulle tundub ka, et uuendused moes algavad pigem materjalide innovaatikast ja silueti lõhkumisest, mitte niivõrd ornamenteerimisest.
Millised on Teie edasised loomingulised plaanid?
Ma püüan käima saada korralikumat tootmist, et vastata enam turu ootustele TVJ moeehete vallas. Detsembri alguseks püüan saada kaante vahele autoriraamatu ja seda esitleda ka Eestis, rahvusvaheline esitlus toimub alles märtsis. Raamat on vastutus – püüan leida oma sõnadele ja piltidele vastavat formaati. Briljantne kujundaja Angelika Schneider on õnneks tohutult abiks.
Näituste graafikut vaadates näen, et paari nädala pärast ootab ees Berliin, siis edasi Bangkok, Taiwan, Soul, München, Lissabon, Haapsalu jt. Püüan küll olla väga valiv ja mitte tormata kõikjale, kuhu kutsutakse, kuid samas tunnen, et mul on energiat ja tohutult ideid ning tunneksin süüd, kui laseksin kõik selle raisku.
Kes võiks Teie loomingut kanda?
„Rammusamad“ ehted, mis leiavad omaniku galeriide kaudu, lõpetavad enamasti kirglike ja tohutult julgete ehtekollektsionääride kogudes. Nad on korraga ekstravagantsed ehtekandjad ja pühendunud kunstikogujad. Moeehtes olen ma demokraatlikum – kuna hinnad algavad 39 eurost, siis on need ehted kättesaadavad paljudele. Teadlik disainitarbija on tavaliselt loomult avatum ja enesekindlam ning hindab originaalsust. See on omamoodi olemise väärtustamine.
Mida selleks teha, et moodne välja näha?
Mul puudub igasugune ettekujutus. Miks peaks keegi tahtma üldse moodne välja näha? Ma imetlen inimesi, kelle väline kest on harmoonias sisemisega, rõivas ja aksessuaarid on killud peegeldamas kandja väärtusi, unistusi, iseloomu. See on sõnadeta suhtlus.
GALERII!
Näited Tanel Veenre loomingust
Usutles Silva Arbus