Narva ooperipäevade esimese kutsungi annab “Classics In Jazz“
Ruumika 600-kohalise ajutise ooperimaja ehitus Narva Kreenholmi manufaktuuris on alanud, et olla valmis 2. septembril startivateks viiendateks Narva ooperipäevadeks. Kaks nädalavahetust on Narva ooperi ja muusikateatri päralt.
Festivali esimese kutsungi annab 2. septembril Narva linnuse sisehoovis kontsert „Classics In Jazz“, kus särav trio – sopran Jelena Bražnik (Eesti/Ukraina), tenor August Amonov (Peterburi Maria Teater), bass Priit Volmer (Rahvusooper Estonia) – ja džässansambel annavad tervikliku etenduse, kust ei puudu avamängud ega grande finale. Solistidega koos on laval bänd, kus nimed räägivad enda eest: Lembit Saarsalu saksofonil, Olav Ehala klaveril, Toivo Unt bassidel ja Toomas Rull trummidel.
Juba järgmisel päeval kolib festival põhitoimumiskohta Kreenholmi Manufaktuuri ooperitelki, kus 3. septembril algab ooperipäevade esimene ooperietendus – Puccini „Boheem“ (lavastaja Neeme Kuningas). See on igihaljas lugu poeet Rodolfo ja lihtsa neiu Mimi traagilisest armastusest. Mimi osas laulab Marija Jelic, üks Balkanimaade tuntumaid uue põlvkonna sopraneid, kes paari nädala pärast esineb Placido Domingoga ja oktoobris annab soolokontserdi New Yorgi mainekas Carnegie Hallis. Tema lavapartneriks Rodolfo rollis on Raimonds Bramanis, Läti Rahvusooperi solist ja Läti parima ooperisolisti tiitli laureaat, kes on gastrolle teinud ka Eesti Rahvusooperis. Marcellot laulab Rinalds Kandalincevs, kes kaks aastat tagasi tegi samas rollis ooperidebüüdi. Sellele järgnesid veel mitmed rollid ja hooaja lõpuks jõudis ta Läti muusikaauhindade jagamisel silmapaistvaima esineja tiitli nominentide hulka. Hoopis rohkem on ta Lätis tuntud vanamuusika valdkonnas. Lavastuses mängib kaasa ka Eesti armastatud bariton Väino Puura Benoit’/Alcindoro kaksikrollis.
Sellele järgneb 4. septembril kontserdigala „Kreenholmi ööbikud“, kus õhtut juhib Neeme Kuningas. Kuningas on ka gala lavastaja, tema valikul kõlavad unustamatud ooperi- ja operetimeloodiad, mis annavad eelmise õhtu tähtedele võimaluse paista prožektorite valguses hoopis uuest küljest. Silm tasub peal hoida Vene/Iisraeli bassil Denis Sedovil, kes sai Metropolitan Opera noorte artistide programmis tuule tiibadesse ja on sestpeale saanud võimalusi esineda paljudel maailma nimekatel lavadel. Eelmise õhtu staaridest on laval veel Marija Jelic ja Raimonds Bramanis, Leedu Rahvusliku Ooperi- ja Balletiteatri solist Julija Karaliūnaitė, vabakutseline bariton Atlan Karp ning lavatagustest jõududest Iisraeli sopran Maayan Tsuk-Ran ja ooperipäevade kunstiline juht, metsosopran Julia Savitskaja. Nagu päev varem ooperiõhtul, nii ka galal on saateorkestriks Liepaja Festivaliorkester Atvars Lakstīgala juhatusel.
Narva ooperipäevi eristab kõigist teistest Eesti festivalidest see, et suurem osa programmist on jaotatud nädalavahetustele. See lubab kohalikel inimestel nädala esimeses pooles täielikult tööle pühenduda ja puhkepäevadel aega ooperiks võtta. Ka kaugemalt tulijad saavad nii suve viimastel nädalalõppudel Narvas puhata ja festivalist osa saada.
Festivali teise nädalavahetuse algust tähistavad mõisakontserdid Ida-Virumaal. Neljapäeval ja reedel annavad ooperipäevade solistid kontserte Kukruse ja Saka mõisas, et jõuda kodumaakonnas rohkemate inimesteni.
Reedel, 10. septembri õhtul häälestatakse Kreenholmi Manufaktuuris meeleolud taas muusikateatrite lainele, sest algab „Rahvusvaheline ooperigala“, mis on festivali traditsioonides kindlal kohal esimesest toimumiskorrast peale. Seekord on laval Peterburi Mihhailovski ja Maria teatrite solistid sopran Svetlana Moskalenko ja bariton Vladimir Samsonov. Viimast peetakse üheks kõige paremaks Vene romansside ning sovjetiaja lüüriliste ja sõjaaja laulude esitajaks. Neid täiendavad kosmopoliitsed solistid Rootsist ja Islandilt: lüüriline sopran Henriikka Gröndahl, kes on töö tõttu pidevalt reisimas, ja tenor Gissur Páll Gissurarson, kes tunneb end koduselt ka Itaalia lavadel.
Laupäeval saab taas näha ooperit. 11. septembril etendub Ludwig van Beethoveni “Fidelio”, mis algselt oli mõeldud kummardusena helilooja 250. sünniaasta tähistamiseks, aga ärajäänud kultuurihooaja tõttu tähistavad paljud praegu ka Beethoveni 251. aastat. Ooper ise põhineb tõestisündinud lool Prantsuse revolutsiooni ajast, kus naine, kes riietub meheks, saab tööd vangivalvurina ja tal õnnestub päästa vanglast abikaasa. Nimitegelasena astub üles metsosopran Guja Sandholt. Sellel peamiselt Hollandis ja Islandil tegutseval ooperi ja kaasaegse klassikalise muusika solistil on oluline side ka Eestiga: aastatel 2011–2012 töötas ta Eestis Arvo Pärdi ja tollal värskelt avatud Arvo Pärdi Keskuse juures. „Fidelio“ jõuab publiku ette kaasajastatud versioonis, mille lavastajaks on rahvusvaheliselt üks kõige edukamaid Islandi ooperilauljaid Bjarni Thor Kristinsson. Tema truppi kuuluvad erineva taustaga professionaalsed muusikud Islandilt.
Festivali viimane päev on pühendatud lastele ja lastega peredele. 12. septembri keskpäeval on kavas Islandi trupilt lõbus ja hoogne Lee Hoiby kammerooper „Bon Appétit“, kus kuulus telekokk Julia Child (tegelaskuju on tuntud ka Hollywoodi filmist “Julia ja Julie”) õpetab küpsetama prantsuse šokolaadikooki. Etendus lõpeb rõõmsa koogisöömisega. Seejärel on kavas esietendus: Sergei Prokofjevi „Petja ja hunt“ (lavastaja Neeme Kuningas), mis on armastatud lugu igaühe lapsepõlvest. Neeme Kuningas toob etenduse lavale koos Narva ja Ida-Viru muusikute ja noortega. Kaasa teevad Kohtla-Järve Gümnaasiumi etenduskunstidemooduli noored näitlejad ja Narva Linna Sümfooniaorkester dirigent Anatoli Štšura juhtimisel.
Ooperipäevad toimuvad kõiki tervisenõudeid arvesse võttes. Kontsertidele ja ooperisse tuleb kaasa võtta COVID-tervisetõend, selle puudumisel on võimalik festivali sissepääsu juures teha tasuline kiirtest. Alla 18-aastastelt tõendit ega testi tegemist ei nõuta.