UURING I Millest unistavad Balti riikide elanikud?
Unistuste töökoht, uus auto, terve laps, oma kodu, hästi veedetud aeg – need on fraasid, mis väljendavad Eesti, Läti ja Leedu elanike unistusi meedias. Luminori tellitud uuringust selgus, et kolme Balti riigi elanikel on nii ühiseid soove kui ka märkimisväärseid erinevusi.
Meediauuringus analüüsiti esimest korda, kuidas Balti riikide populaarseimates veebipõhistes uudisteportaalides, meelelahutuslikus meedias ning piirkondlikes ja ärialastes väljaannetes kujutatakse unistusi ja õnne.
Luminori Eesti turundusjuhi Merilin Punderi sõnul andis uuring huvitava ülevaate sellest, mida Balti riikide meedias kõige enam unistustega seostatakse: „Kui Eesti meedias räägiti unistustest ja õnnest peamiselt koos aega kirjeldava sõnaga, siis Lätis seostati unistusi pigem eluga ning Leedus tööga.“
Lätlaste ja leedukate unistused on kollektiivsemad kui Eestis: perekonda, lapsi ja tööd mainitakse seal rohkem. „Samal ajal väärtustatakse Eesti meedias sagedamini individuaalsust. Lisaks sõnadele „unistus“ ja „õnn“ kerkisid esile „inimene“, „juhtimine“, „ideed“ ja „ainulaadsus“,“ loetles Punder.
Eesti meedias mainiti möödunud aastal sõna „unistus“ keskmiselt 1220 korda kuus, mida on oluliselt vähem kui Lätis ja Leedus (vastavalt 2000 ja 2700 korda). Seevastu kasutati Eesti meedias lõunanaabritest rohkem sõna „õnn“: Eesti keskmisel 1700, Leedus 1350 ja Lätis 1300 korda kuus.
Eesti uudisteportaalides kasutati enim koos sõnu „unistus“ ja „aasta“ – uuringu kohaselt ligikaudu 14 000 korral. Populaarsed on ka „inimene“, mida mainiti koos unistustega enam kui 10 000 korda, ja „elu“, mida mainiti ligikaudu 8000 korral.
Lätis andis populaarsema tulemuse „unistuse“ ja „elu“ kombinatsioon, mida kasutati koos ligi 8000 korral. Samuti seostavad lätlased tihtilugu unistusi “koduga”, neid kaht sõna kasutati eelmisel aastal koos umber 7000 korral. Lisaks käis Läti meedias läbi ka „perekond“ ja „suhted“.
Leedu meedias kirjeldatakse “unistust” tavaliselt koos “tööga”: seda sõnadekombinatsiooni kasutati 2021. aastal 33 000 korral. Sõnu „laps“ (30 000 korda) ja „perekond“ (21 000) mainiti samuti tihti.
Uuring on osa Luminori projektist „Kõigile, kes hoolivad“, millega julgustatakse Baltimaade inimesi rääkima avameelselt oma soovidest ning jagama oma vanemate või vanavanemate unistusi spetsiaalselt projekti jaoks loodud veebisaidil. Veebruaris valib pank välja ja viib täide kolme inimese unistused Eestis, Lätis ja Leedus.
Meediauuringu viis Leedus läbi Mediaskopas, Eestis BMMG ja Lätis LETA. Uuring hõlmas mitut sadat tuhandet artiklit ja aruannet ligikaudu 650 Leedu, 450 Eesti ja 600 Läti meediaväljaandes.