Väikeettevõtted ja kogukonnad aitavad kasvatada elektriautode laadimistaristut
Kohalik elektriauto laadijate tootja VOOL on välja töötanud lahenduse, millega liitudes saavad ettevõtjad ja kogukonnad teha avalikuks oma elektriautode laadijad. Nii saavad kohalikest inimestest elektrimüüjad, kes aitavad samal ajal laiendada laadimistaristut erinevates Eesti paikades. Lahendus toetab kogukondi ja loob ettevõtetele konkurentsieelise, sest inimestel on nüüd rohkem põhjuseid nende äri külastada. Juba täna on VOOLu lahendusega avatud laadimispunkte erinevates kohtades üle Eesti. Kaarti punktidega saab vaadata siit.
Eesti suuruses riigis peaks olema üsna lihtne elektriautoga liigelda. Ometi see täna sageli nii ei ole, sest hajaasustusega piirkondades on liiga vähe laadimisvõimalusi. “See lahendus võimaldab luua laadimispunkte nii, et kohalikel inimestel oleks ka huvi taristu arendamises osaleda,” selgitas VOOLu tegevjuht Juhan Härm. “Anname lisaeelise väikeettevõtjale ja toetame laadimisvõimaluste kättesaadavust kogukondades. Inimesed saavad autot laadida, ettevõte saab veel ühe argumendi, mille toel enda juurde kliente kutsuda. Sellega ei kaasne muid kulusid peale laadija ostu ja paigalduse, tulemuseks on aga võimalus elektriautode laadimiseks elektrit müües pisikest lisatulu teenida,” lisas Härm.
Anname lisaeelise väikeettevõtjale ja toetame laadimisvõimaluste kättesaadavust kogukondades.
VOOLu laadijad on tänaseks kasutusele võtnud väga erinevad ettevõtted. Tulu teenimise võimalust selles vähemalt veel ei nähta, küll aga konkurentsieelist. Näiteks kinnisvaraarendajate ja büroohoonete haldajate jaoks on see lisateenus rentnikele. Ka leiab laadimispunkte hotellidest, võõrastemajadest ja erinevatest vaba aja veetmise paikadest üle Eesti, kus selles nähakse samuti klientide kõnetamise argumenti.
Näiteks Sportlandi Kõrvemaa Matka- ja Suusakeskuse laadijad on aktiivses kasutuses. “Leiame, et see pakub kliendile selgelt lisaväärtust: inimene veedab vabas õhus Kõrvemaal 3-4 tundi ja selle ajaga saab auto tagasisõiduks laetud. Laadijad on kasutamiseks nii keskuse igapäevaklientidele kui elamusmajades ööbijatele. Meil on ka töötajaid, kes elektriautoga tööl käivad ja laadijaid hea meelega töö ajal kasutavad,” rääkis Sportlandi tegevjuht Margus Mäll.
Kinnisvaraarendajad loovad laadijate paigaldamisega konkurentsieelise, pakkudes rentnikele mugavamat laadimisvõimalust ja reeglina ka soodsamat hinda. Peetri Maja arendaja Marek Puidaku sõnul ei looda ettevõte laadijatega tulu teenida, küll aga nähakse neid osana lisateenuste paketist, mida rentnikele pakutakse. “VOOL saab aidata ärimajade omanikel luua konkurentsitihedal turul lisateenuseid. Olenemata sellest, kas see on omaniku jaoks kasulik või null-äri, on see tulevikus iga normaalselt toimetava ärimaja jaoks oluline teenus. Vajadus autot laadida võib olla nii üürnikul kui tema kliendil,” sõnas ta.
Olenemata sellest, kas see on omaniku jaoks kasulik või null-äri, on see tulevikus iga normaalselt toimetava ärimaja jaoks oluline teenus.
Kohalikud ettevõtjad on sageli suure südamega inimesed, kes otsivad võimalusi, kuidas kogukonna elu mõnusamaks teha. “See on täpselt üks niisugune võimalus,” sõnas Lenna Kuurmaa. “Meie hotellis käivad elektriautot laadimas nii külalised kui kohalikud, sest lähimad laadimispunktid on siit 30 kilomeetri kaugusel Võrus ja Värskas. Ilmaveere külalistel on lisaks põhjust meie restorani pikemaks jääda, kuni auto laeb.”
Võimalikud on ka piirkondlikud koostööprojektid kogukondade, ettevõtete ja omavalitsustega. Augusti lõpus avas VOOL koostöös Viru Elektrivõrkudega esimesed avalikud elektriautode laadimispunktid Narvas. Kahe ettevõtte koostöös on plaanis peagi avada sarnased punktid ka Narva-Jõesuus, Sillamäel ja Sinimäel.
Virumaa elanikelt ja ettevõtetelt oodatakse veel ettepanekuid, kuhu laadimispunkte rajada. Koostööprojekti tulemusena paraneb oluliselt Virumaa laadimisvõrgustik. “Täna on mõned laadimispunktid Virumaa suuremates linnades ning üksikud ka väiksemates asulates. Ent puudub tihe võrgustik, mis tekitab elektriauto omanikule kindlustunde, et vajadusel saab laadida lühikese maa tagant,” sõnas Härm. “Oleme igati valmis sarnasteks koostööprojektideks ka teistes Eesti piirkondades ning kutsume kohalikke omavalitsusi ja ettevõtjaid üles meiega ühendust võtma,” lisas ta.
Täna on mõned laadimispunktid Virumaa suuremates linnades ning üksikud ka väiksemates asulates. Ent puudub tihe võrgustik, mis tekitab elektriauto omanikule kindlustunde, et vajadusel saab laadida lühikese maa tagant.
Laadijate avalikuks tegemine toimub haldustarkvaras paari nupuvajutusega pärast laadijate paigaldamist. Omanik saab määrata, kas elektrit müüakse börsihinnaga või püsiva tariifiga, ning milline on soovitud kasumimarginaal. Avalikuks tehtud laadijad jõuavad Google, Apple ja Tesla Mapsi, Waze’i, TomTomi ning paljudesse teistesse laialt kasutatud kaardirakendustesse – nii leiavad potentsiaalsed kliendid laadimispunktid kergesti üles.
Laadijaid pakutakse nii renditeenusena kui ka võimaldatakse need välja osta. Ei ole tavapärane, et riist-ja tarkvara tulevad ühest ettevõttest, kuid just sel viisil toimivad need koos kõige paremini. Lahendus on paindlik, pakkudes igale ettevõtjale sobilikku viisi teenuse pakkumiseks. Näiteks on võimalik pakkuda mitut tariifi, mis võimaldab kinnisvararaendajtel või hotellipidajatel pakkuda erinevat hinda rentnikele-külastajatele või mujalt tulijaile. Püsiklientidel, näiteks äripinna rentnikel, on võimalik end autentida nii RFID kaardi kui ka äpiga ning saada kuu lõpus kogu tarbimise kohta üks arve. Harva laadivad kliendid saavad tasuda otse telefonis, ilma äppi alla laadimata Google Pay, Apple Pay või pangakaardiga.