Afekti juubelifestival esitleb Eesti nüüdismuusikaskeene üht juhtfiguuri Taavi Kerikmäed
23.–29. oktoobrini Tallinnas ja Tartus toimuva 20. nüüdismuusikafestivali Afekt avalöök antakse, nagu juba traditsiooniks saanud, Saksamaal: 20. oktoobril esitleb maailma nüüdismuusika absoluutsesse tippu kuuluv Ensemble Musikfabrik maailma esiettekannetega viit eesti naisheliloojat Kölnis.
Festivali avakontsert Eestis sama koosluse ja kavaga on 23. oktoobril Noblessneri valukojas. Ansamblit dirigeerib üks otsitumaid nüüdismuusikadirigente Clement Power.
Afekt teeb koostööd maailma vanima ja mainekaima, käesoleval aastal 100 aasta juubelit tähistava nüüdismuusikafestivaliga Donaueschinger Musiktage – just see on koht, kus voolitakse maailma nüüdismuusika ajalugu. Eesti jaoks on väga oluline, et festivalide Afekt, Donaueschinger Musiktage ja Rainy Days ühistellimusena valmis Enno Poppe “Hirn”, mis Eestis kõlab helilooja enda dirigeerimisel Afekti lõppkontserdil ERSO esituses.
ERSO kontserdil kuuleb ka Marianna Liigi teost “Kurzschluss”, mis tuli esiettekandele kaks aastat tagasi Luzerni festivalil, kus seda esitasid festivali akadeemia orkester ja dirigent Ruth Reinhardt. Samuti on märkimisväärne, et tänavu mais esiettekandele tulnud Chaya Czernowini teos “Fast Darkness II: I Freeze and Melt” kõlab ERSO kontserdil ja see on teadaolevalt alles teine selle teose esitus maailmas. Kõik need nimetatud aspektid näitavad Afekti orgaaniliselt kuulumist maailma nüüdismuusika “vereringesse”. Ent Afektil on alati uudisteoste kõrval ette kantud ka nüüdismuusika klassikat. Seekord esindavad festivalil seda liini Pierre Boulez’, Giacinto Scelsi ja Karlheinz Stockhauseni teosed.
Juubelifestival esitleb mitmekülgselt rahvusvahelise mainega karismaatilist Eesti nüüdismuusikaskeene üht juhtfiguuri Taavi Kerikmäed, kes on pianist, elektronmuusik, vabaimprovisaator ja helilooja. Taavi astub üles nii oma huvitavate instrumentidega üksi kui ka koos rahvusvaheliselt tunnustatud vabaimprovisaatori-löökpillimängija Le Quan Ninhiga (Prantsusmaa), keda seob Kerikmäega aastatepikkune koostöö.
Eesti nüüdismuusika enfant terrible’iks tituleeritud Andrus Kallastut, kes on dirigent, helilooja, interpreet ja mõtleja, näitab festival läbi müsteeriumi “Šamaani surm”, mida kantakse ette lavastatud performance’ina publiku interaktiivsel osavõtul.
Koostöös Eesti muusika- ja teatriakadeemiaga jõuavad kuulajateni audiovisuaalmuusika kontsert ja loengud. Üks Afekti traditsioone ja missioone on kasvatada uut publikut ja tulevasi nüüdismuusika interpreete, kaasates noori muusikaõppureid. Seekord mängitakse Tartus avalikus ruumis James Tenney teost “In a Large, Open Space”.
Juubelifestivalile kohaselt heidab festival ka väikese pilgu minevikku, kui 1. oktoobril avaneb vaatajatele/ kuulajatele “Helirännak”, kus nii Tallinnas kui ka Tartus on tähistatud punktide juures QR-koodi abil võimalik kuulata festivalil varasematel aastatel ettekandele tulnud teoste helinäiteid.
Edaspidi ongi soov tähistada oktoobrit kui nüüdismuusikakuud. Ühtlasi püütakse leida kokkupuutepunkte muude kultuurisündmustega. Tartus teeb Afekt näiteks koostööd samal ajal läbi viidava Valgusfestivaliga, kui Jaani kirikus toimuva kontserdiga haakub samas läbiviidav valgus-show.
Kui alati on Afektil olnud üks või kaks keskset heliloojat, kelle loomingule on fookus suunatud, siis tänavu on seda teadlikult välditud.