1. Avaleht
  2. Eesti elu
  3. Andmeteadlased üle maailma analüüsivad Robotexil Eesti netivõrkude võimekust näidata YouTube`i
Andmeteadlased üle maailma analüüsivad Robotexil Eesti netivõrkude võimekust näidata YouTube`i

Andmeteadlased üle maailma analüüsivad Robotexil Eesti netivõrkude võimekust näidata YouTube`i

Foto: Pixabay

Käesoleval aastal tuleb Robotex International festival suuremana kui kunagi varem. Esmakordselt kogunevad Eestis toimuvale Robotexile andmeteadlased üle maailma, et analüüsida eestlaste YouTube’i vaatamiskogemust tehisintellekti abil.

Andmeteadus toodi Robotexile, kuna tegu on lähiaja ühe olulisema valdkonnaga, mis aitab tempokalt areneval ettevõtlussektoril kohanduda klientide aina kiiremini muutuvate ja nõudlikumate tarbimismustritega.

Robotexi juhatuse esimehe Sander Ganseni sõnul on organisatsiooni eestvedajad mõistnud, et Robotex on tänaseks kasvanud niivõrd laiapõhjaliseks ettevõtmiseks, et on ainuõige lisaks robootikale keskenduda ka selle kõrval eksisteerivatele valdkondadele nagu andmeteadus ja küberkaitse. Elisa esitatud väljakutse lisamine võistluskavva on üks esimestest sammudest sel muutuseid tooval teel.

Elisa telekomiteenuste valdkonnajuhi Mailiis Ploomanni sõnul on masinõpe valdkond, millel nii telkosektoris kui ka teistes ettevõtluse valdkondades on üha suurem roll ettevõtte efektiivsemaks muutmisel ning klientide kasutuskogemuse parendamisel läbi kõikide teenuste ja toodete.

Robotexil võetakse tehisintellekt abiks, et välja töötada kliendi muresid ennetavad lahendused. „Tahame pakkuda oma klientidele suurepärast teenuste kasutuskogemust ning masinõppe mudelid võimaldavad meil kliendi probleeme tuvastada veel enne, kui klient neid ise üldse tajub,“ kinnitas Elisa telekomiteenuste valdkonna juht. „Veel aastad tagasi tundus see ulmena – täna on aga tehniliselt juba võimalik,“ rääkis Elisa telekomiteenuste valdkonna juht.

Seekordse väljakutse sisuks Robotex Internationalil tuleb andmeteadlastel mõista, kuidas käitub telkovõrgu vaates selline populaarne teenus nagu YouTube ning milline on kliendi kasutuskogemus erinevates levitingimustes. „Analüüsitakse, millistel juhtudel on YouTube`i vaatamiskogemus hea ja millistel halb ning seda ilma, et klient oleks murest märku andnud,“ kirjeldas Mailiis Ploomann väljakutse sisu.

Koos Elisaga väljakutset Robotexil läbi viiva MindTitani juhtiva andmeteadlase Markus Lippuse sõnul antakse võistluseks ülesanne, millel on rohkem kui üks õige lahendus ja mille lahendamine on reaalselt kasulik. „See tähendab, et osalejate ideed ei ole mitte lihtsalt mõtteharjutus, vaid neil on reaalne võimalus jõuda selleni, et need võetakse hiljem ka kasutusele. Analüüsimiseks antud andmestik on hea näide päris elus inimeste tegevusest genereeritavatest andmetest ning jätab võistlejatele ruumi erinevaid lähenemisi kasutades jõuda hea tulemuseni. Võistlusel on üsna oluline ka tulemuste esitlemise oskus nii selleks, et oma ideid paremini edasi anda kui ka selleks, et ise paremini aru saada, mis andmetes toimub,“ rääkis Markus Lippus.

Mailiis Ploomann tõi välja, et Elisa innovaatilise ettevõttena kasutab juba täna masinõpet mitmete tarkade teenuste ja ka targa teeninduse välja arendamisel.

Konkreetsemalt on Elisa koostöös MindTitaniga võtnud tehisintellekti kasutusele klientide teenindamisel – vestlusrobot Annika on abiks meie teenindajatele ning aitab vastata kõige sagedamatele ja lihtsamatele küsimustele. Lisaks arendavad Elisa ja MindTitan välja näobiomeetrial põhinevat isikutuvastust ning on kasutusele võtnud mitmed internetivõrgu kasutuskogemuse tõstmisele suunatud masinõppe mudelid.

Mailiis Ploomann märkis, et vestlusrobotist on saanud tubli abiline Elisa teenindajatele. „Vestlusrobot Annika lihtsustab nende tööd, sest aitab vastata päevast päeva korduvatele küsimustele,“ rääkis telekomiteenuste valdkonna juht. „Idee kasutusele võtta vestlusrobot tekkiski jälgides kliendi küsimuste ja vastuste voogu. Ühel hetkel hakkas imelik, kuidas kuust kuusse pöörduvad ühel ja samal ajaperioodil tuhanded inimesed meie poole ühtede ja samade küsimustega. Kuu alguses uuritakse, kus on arve, milline on makstav summa, kas võlg tasutud, millal teenused avatakse jne. Need on kõik küsimused, mille vastamisel on Elisas teenindajatele täna abiks vestlusrobot,“ andis Mailiis Ploomann ülevaate vestlusroboti kasutusele võtmise vajadusest.

Elisa väljakutsest ehk challenge`st on oodatud osa võtma kõik tiimid üle kogu maailma. Osalejatel peavad olema varasemad teadmised ja kogemused andmete töötlusest ja masinõppest. Samas ei eeldata, et osaleja on varasemalt mobiilside andmetega kokku puutunud.

Robotex International toimub käesoleval aastal Tallinnas korraga nii Näituste Messikeskuses kui ka Kultuurikatlas 30. novembrist kuni 2. detsembrini. Tiime oodatakse Elisa ja MindTitani väljakutsele registreerima kuni 7. novembrini. Registreerimine toimub Robotexi veebilehel siit.

Loe lähemalt käesoleva aasta Robotexi kohta siit.

Head Uudised GoodNews