1. Avaleht
  2. Eesti elu
  3. Eesti Posti nõuanded ohutuks tööks jalgratta seljas
Eesti Posti nõuanded ohutuks tööks jalgratta seljas

Eesti Posti nõuanded ohutuks tööks jalgratta seljas

Inge Suder
Eesti Post

Lisaks liikumishuvilistele on kolm inimgruppi, kes sõidavad palju jalgrattaga: lapsed, kullerid ja postiljonid. Eesti Postis töötab üle 350 inimese, kes iga päev rattaga kirju laiali veavad. See annab neile üsna selge pildi, kuidas on meie asulates rattaga sõita ning mida peaks turvalisuse tagamiseks tegema. Nende kogemuste alusel saab kirja panna viis lihtsat reeglit.

 

1. Eesõigus on hea, ettevaatus parem

Maleülesannetes on tihtipeale repliik „valged alustavad ja võidavad“. Liikluses on sama lihtne: ükskõik kes alustab, suurem ja raskem võidab. Tavaliselt ei ole selleks jalgrattur oma sõiduriistaga, isegi lihtne roller on toekam. Ja nii või teisiti, vastikud on mõlemad variandid – nii ise viga saada kui keegi katki sõita. Järelikult tuleb alati vaadata, kas sind on nähtud, kas antakse teed, kas ukseaugust võib tulla jalakäija, nurga tagant laps või väravast koer.

2. Ise tehtud, hästi tehtud

Jalgratturit ei saa nähtavaks teha keegi peale tema enda. Meie ilmadega on vilkuvad esi- ja tagatuli alati paremad kui lihtsalt helkurid. Mida paremini ennast teistele nähtavaks teha, seda vähem on muret esimese reegli täitmisega.

3. Kiiver on peaasi

Omavahel öeldes: ega naljalt ei oska kedagi nimetada küll, keda ratturikiiver kenamaks teeks. Samas on veel raskem leida kedagi, kelle peapõrutus oleks targemaks teinud. Seega kuna ilu ei panda padaje, aga ilma nutita pole samuti midagi patta panna, siis kiiver pähe.

4. Mis liigub, see kulub

Mida rohkem rattaga sõita, seda suurem on tõenäosus, et varem või hiljem läheb midagi katki. Igaks juhuks peaks aeg-ajalt ise pilgu peale viskama, et nii liikumahakkamise kui pidamasaamise jupid korras oleksid. Vähemalt korra aastas peaks laskma ratta asjatundjal üle vaadata ning hooldada, nii on endal ka kindlam tunne.

5. Viisakus teeb imesid

Kui liiklejad üksteisega arvestavad, on kurbade tagajärgedega vea tegemise tõenäosus palju väiksem kui isetsejate kokkusaamisel. Las vanainimene kõnnib aeglaselt keset teed ning rulluisutaja õõtsub servast-serva. Ratas on intelligentsete inimeste sõiduriist ning teistega arvestamine üks suuremaid tarkusi.

Allikas: G4S