H₂O külastusmäng on parim uus algatus teaduse ja tehnoloogia populariseerimisel
Eesti Teadusagentuur ja Eesti Teaduste Akadeemia poolt ühiselt välja antud teaduse populariseerimise peapreemia kategoorias „Parim uus algatus teaduse ja tehnoloogia populariseerimisel“ pälvisid Tartu- ja Jõgevamaa loodus- ja teaduskeskustes „H₂O külastusmängu“ korraldamise eest mängu eestvedajad Sigrid Sepp ja Kaidi Randpõld Jääaja Keskusest ning Maris Mägi Tartu Keskkonnahariduse Keskusest.
H₂O külastusmäng sai ametliku alguse 13. juunil 2016, kui 12 Tartu- ja Jõgevamaa teadus- ja looduskeskust alustasid ühise külastusmänguga. Mäng kestis kuni 30. septembrini ning selle aja jooksul osales mängus üle 500 huvilise, kellest kõiki 12 keskust külastas 40 osalejat. Külastusmängus osalesid Tartu loodusmaja, Jääaja Keskus, Vapramäe Loodusmaja, Tartu Tähetorn, RMK Elistvere loomapark, Järvemuuseum, Alatskivi Looduskeskus, Teaduskeskus AHHAA, Tartu Ülikooli Loodusmuuseum, Tartu Ülikooli botaanikaaed, Luua Metsanduskooli puukool-arboreetum ja püsinäitus „Peipsi järve elu tuba”.
Kokku 2000 euro väärtuses auhindu panid välja Sajutu seikluspark Lätimaal, Tartu Terminal, Kalevipoja Koda, teater Vanemuine, Vudila mängumaa, A Le Coq, Lõunakeskus, mängus osalevad külastuskeskused ja paljud teised.
H₂O külastusmängu eesmärgiks oli pakkuda meelelahutuslikku ja harivat koosolemist. Mängu teema – vesi – valiti merekultuuri aastale mõeldes. “Kas Kuul on meresid? Kes on vesineitsik? Miks kopral vesi kõrva ei lähe? Neile ja paljudele teistele küsimustele leidis vastused mängides,” kinnitas külastusmängu patroon Mart Noorma. “On ju tore, kui lõbusalt veedetud aeg toob ka uusi teadmisi. Igast keskusest noppis külastaja uue infokillu vee kohta, saades lõpuks tervikpildi veeringest”.
Külastusmängu korraldajad Sigrid Sepp ja Maris Mägi nentisid, et „kõik keskused, keda me mängu osalema kutsusime, tulid kaasa kohe ja väga suure innuga. Sellise mõnusa ja uuendusmeelse seltskonnaga oli suur rõõm koostööd teha ja meie jaoks oli veel suurem rõõm näha peresid, kes koos seda mängu mängisid ja seeläbi ühiselt aega veetsid. Järgmisel aastal jätkame kindlasti selle mänguga. Juba praegu on meil palju mõtteid kuidas mäng veel põnevamaks muuta. Kaidi Randpõld lisas, et „ettevõtjate ja asutuste usk sellesse mängu näitas, et see on väärt idee.“
Auhinna eesmärgiks on väärtustada teaduse populariseerimist, ergutada teadustegevust avalikkusele tutvustavaid tegevusi ning avaldada tunnusust sellesuunalise silmapaistva töö eest. Auhinda rahastab Haridus- ja Teadusministeerium ning seda annavad koostöös välja Eesti Teaduste Akadeemia ja Eesti Teadusagentuur. Eesti teaduse populariseerimise auhinda antakse välja alates 2006. aastast.