Millal jõuavad ilma müüjata poed Eestisse?
Iseteeninduskassad ja pakiautomaadid on Eesti turul juba mõnda aega normaalsus ja inimesed kasutavad neid aina rohkem. Sel aastal saabusid Eestisse esimesed e-kauplejatele suunatud nutipoe lahendused, mida näeb selle paigaldanud ettevõtte StrongPoint sõnul tulevikus aina rohkem.
„Möödunud aasta oktoobris paigaldasime Eestisse Baltikumi juhtiva jalatsite ja riiete jaeketi WeekendShoes tellimusel Viimsi Marketisse uuendusliku nutipoe, kus klientidel on võimalik e-poest tooted välja valida, need pakiautomaati suunata ja automaadi juures neid jalga või selga proovida ning siis ostuotsus langetada. See aitab lahendada olulist murekohta e-poodide ahelas, kus klientidel on keeruline tooteid enne ostu proovida või katsetada,“ sõnas Baltikumi suurima jaekaubandustehnoloogiaettevõtte StrongPoint Eesti haru võtmekliendihaldur Anton Martšenko.
Väljanägemiselt on Martšenko sõnul tegemist pakiautomaadiga, kuid see on mõeldud teiseks otstarbeks kui klassikaline pakiautomaat, kuhu inimesed tavaliselt e-poest tooteid tellivad. Kui klient on e-poes huvipakkuvad tooted välja valinud, suunab ta need automaati. Seejärel saab ta valitud tooteid automaadi juures proovida ja vaadata ning kui toode on sobiv, ära osta. Ülejäänud või mittesobivad tooted saab lihtsalt automaati tagasi panna ja nende eest maksma midagi ei pea.
Martšenko sõnul on hetkel tegemist pilootprojektiga, mida WeekendShoes katsetab ja sobivuse korral on StrongPoint valmis sarnaseid lahendusi ka rohkem paigaldama. Tema sõnul on lahenduse suureks eeliseks selle lihtsus. Enamasti nõuavad nutipoe lahendused põhjalikku ettevalmistust, aega paigaldamiseks ja keerukaid tehnoloogiaid. Antud lahenduse saab aga poodi paigaldada vaid ühe päevaga.
„Lisaks lahendab see probleemi, kus inimesed ei saa e-poes soetatud tooteid enne ostu proovida. Mõistagi saab ostetud tooted poodi tagasi saata, kuid see võib olla kohati keeruline ja ebamugav protsess, mistõttu valivad inimesed riiete või jalatsite ostuks tihtipeale siiski füüsilise poe,“ sõnas Martšenko.
Martšenko sõnul näitab see ja mitmed teised hiljutised arengud, et Eestis liigutakse aina enam automaatsete kauplemislahenduste poole. Näiteks avas R-Kiosk mugavuspoodide kett hiljuti Tallinna Tehnikaülikooli peahoones Eesti esimese mehitamata poe, kus pole müüjaid ega kassat, vaid klient saab siseneda poodi, valida sobivad tooted ja ära minna ning makse toimub automaatselt. Sisult on see sarnane mujal läänemaailmas paigaldatud Amazon Go poega, kus nutikad sensorid ja tehnoloogiad jälgivad, mida inimene poes valib ja võtab ning need pannakse automaatselt kliendi virtuaalsesse ostukorvi.
Sarnase lahenduse on Lätis kasutusele võtnud kütusefirma Neste, mis paigaldas riiki viis mugavuspoodi. Poes kasutatakse nutikat RFID (Radio Frequency Identification) mis tuvastab kliendi valitud tooted läbi seljakoti või poekoti. Poodi sisenemiseks on vaja Neste mobiilirakendust ja ostude eest saab tasuda pangakaardiga.
Leedus on oma nutipoe püsti pannud näiteks Iki poekett, kus kliendi liikumist ja toodete valimist jälgivad poes tehisintellektil põhinevad kaamerad. Kui tehnoloogia tuvastab, et klient on toote võtnud, pannakse see talle ostukorvi ja väljudes toimub makse automaatselt.
Martšenko sõnul on selliste lahenduste laiem kasutuselevõtt Eestis vaid aja küsimus. Juba praegu on näha, kuidas ka suured jaeketid viivad enda ostlemiskogemust aina enam digitaalsesse maailma, näiteks pakuvad juba pea kõik võimalust kasutada poes ostupuldina puldi asemel nutitelefoni, seega on loogiline järgmine samm juba see, et inimesed ei pea tooteid enam nutitelefoniga skaneerima, vaid need pannakse neile automaatselt ostukorvi.