
Keskkonnakomisjon rõhutab keskkonnasäästlikku kaevandamist
Täna on Riigikogu keskkonnakomisjoni istungil tähelepanu keskmes liiva ja kruusa kaevandamise keskkonnatasude küsimus, et kindlustada maavarade otstarbekam ja keskkonnasäästlikum kasutamine.
Keskkonnakomisjoni esimehe Rainer Vakra sõnul on eelnõu eesmärk paremini ära kasutada juba olemasolevad liiva ja kruusa karjääre. „Väiksema keskkonna mõju saavutamiseks pole vaja sama liiva või kruusa koguse kaevandamiseks avada uut karjääri,“ rõhutas Vakra.
Ta lisas, et väiksem keskkonnamõju avaldub maavara täielikumas väljamises nii horisontaalses kui ka vertikaalses suunas. Vakra märkis, et kui liiv või kruus jäetakse vee alt kaevandamata, siis avaldub see soovis avada täiendavalt uusi karjääre sama koguse maavara saamiseks, mis ei ole aga keskkonnakaitse seisukohalt mõistlik. Uute karjääride avamisel rikutaks suuremal alal pinnast ja maastikku ning hävitatakse täiendavaid elupaiku. Samuti kaasneks suuremal maa-alal kaevandamisel täiendav mõju nii loodus-, sotsiaalsele kui ka majanduskeskkonnale.
Keskkonnatasudega seotud probleemid on tänasel keskkonnakomisjoni istungil arutusel seoses Riigikogu menetluses oleva keskkonnatasude seaduse muutmise seaduse eelnõuga ( 778 SE ), millega jäetakse kehtima säte, mille kohaselt rakendatakse allpool põhjaveetaset liiva või kruusa kaevandamisel keskkonnatasu tavamäärale koefitsienti 0,5. Varasema seadusega nähti ette soodusmäära kehtivuse kaotamine alates 1. jaanuarist 2015.
Majandusliku kulu mõju on kaevandajatele, kes on muudatust toetanud. Koefitsiendi 0,5 kadumine mõjutaks suures mahus ka maanteeameti karjääre ja tõstaks teedeehituse kallidust oluliselt.
Arutelule on kaasatud Eesti Linnade Liidu, Eesti Maaomavalitsuste Liidu, Eesti Mäetööstuse Ettevõtete Liidu, Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liidu, keskkonnaministeeriumi ja rahandusministeeriumi esindajad.