KUNST RÄÄGIB! Sidrun kui võltslik sõber tähendas välise ilu petlikkust, mille taha varjata kibedust ja mõrudust
Hollandis valminud töödele kirjutas autor alla „Edwaert Colyer”, muutes nime hiljem inglaslikumaks: Edward Collieriks. 1673. aastal astus ta Leideni Püha Luuka gildi ning oli samal ajal ka Haarlemis gildi liige. Edwaert Collieri märkimisväärne looming koosneb kolme tüüpi natüürmortidest, mõnest žanrimaalist, portreest ja ajaloolistest maalidest. Kunstniku natüürmordid viitavad enamasti surma ja kaduvuse paratamatusele. Harvem kohtab tema „traditsioonilisi” vaikelusid suitsetamisatribuutika või toiduga. Kolmandaks pühendus Collier kompositsioonidele kirjaalustega ja puitplaatidel eksponeeritud trükistega, kasutades kolmemõõtmelisuse illusiooni loovat tehnikat (trompe l’oeil). Paljud Collieri surmateemalised või trompe l’oeil maalid sisaldavad inglise tekste ja objekte ning olid arvatavasti maalitud inglise turu jaoks.
Vaikelude maalimine oli Hollandis väga laialdane ja mitmekülgne. Armastuse rikkalike detailide vastu pärisid Hollandi meistrid Madalmaade vanalt koolkonnalt, nagu ka meisterlikkuse anda edasi esemete täpseid materiaalseid omadusi, mille nad viisid tõelise virtuoossuseni.
„Vaikelu karika, sidruni ja metspähklitega laual” (signeeritud ja dateeritud 1663) on tonaalse maalikunsti ja niinimetatud Collieri ontbijt ehk hommikueinete oivaline näide, mis järgib suurepäraste Haarlemi vaikelumeistrite Pieter Claeszi ja Willem Heda stiili. Pildi kõik „tegelased” – klaaskarikas, sidrun ja metspähklid – moodustavad elava kompositsiooni, millel on aimata inimese äsjast puudutust. Maali ümbritseb tagasihoidlik intiimne õhkkond, luues harmoonilise reaalsuse illusiooni, olles läbiimbunud geselligheit kontseptsioonist, mis kätkeb endas omadusi nagu õrnus ja südamlikkus ning eeldab teose vaatlemist kiirustamata.
Selle vaikelu lihtsakoelisus ei tähenda ometi, et teosesse ei oleks peidetud filosoofilis-allegoorilist sügavust, mis on seotud pahede ja vooruste sümboolikaga ning hollandi kunstis eriti populaarse kaduviku teemaga.
Karikas veiniga sümboliseerib traditsiooniliselt Kristust ja tema lunastusohvrit ristil, purustatud kreeka ja sarapuupähklid räägivad lunastaja kahetisest olemusest: jumalikust ja inimlikust. Sidrun kui võltslik sõber ehk amicus fictus tähendas aga välise ilu petlikkust, mille taha varjata kibedust ja mõrudust.
Galeriid, kus leiab Edwaert Collieri maalide kollektsioone, on kuninglik maaligalerii Mauritshuis, Haag, Holland; Metropolitan Museum of Art, New York, USA; Rijksmuseum, Amsterdam, Holland; Indianapolis Museum of Art, Indiana, USA; National Museum of Western Art, Tokyo, Jaapan; Tate Gallery, London, Inglismaa ja Suomen Kansallisgalleria, Helsinki, Soome.
Kuni 5. oktoobrini saab Edwaert Collier Breda teost “Vaikelu Karika, Sidruni Ja Metspähklitega Laual“ näha Tallinna Raekojas näitusel „Kunst valitseb“.
Rohkem infot näituse kohta leiab SIIT!