
OLE TEADLIK I Kuidas eristada pettuseid päris pakiteadetest?
Omniva klienditeenindus saab igal nädalal kokku sadu, mõnikord aga suisa tuhandeid teavitusi inimestelt, kellele on Omniva nime alt helistanud või kirjutanud petturid. Kuidas ära tunda, et tegemist on pettusega?
“Kuigi telefonitsi või internetis levivad pettused on teema, millest meedias üha enam räägitakse, siis näitab meie statistika paraku, et senine informeerimine pole olnud piisav – ka petukõnesid ja sõnumeid levib järjest enam,” nendib Omniva juht Martti Kuldma. “Kurjategijad kasutavad Omniva nime ära, et petta inimestelt välja andmeid ja raha. Minagi sain paar nädalat tagasi kõne vene keelt kõnelevalt noormehelt, kes väitis, et Omnival on mulle pakk, kuid minu andmed vajavad täiendamist.”

Enamik pettuseid algab kas telefonikõnest ennast Omniva töötajaks nimetava sujuva venekeelse jutuga petturilt või siis näiliselt Omniva nimelt saabuvast SMS-ist või e-kirjast, kus palutakse klikkida sõnumis olevale lingile.
- Enamasti üritavad petturid öelda, et sulle on pakk või tähitud kiri, kuid selle kättesaamiseks on vaja ennast identifitseerida, andmeid täiendada või tasuda väike rahasumma, näiteks 3.80 kohaletoimetamise tasu või tollimaksu.
- Ostu-müügi keskkondades (näiteks Facebook Marketplace’is) levib aga pettus, mis algab sellest, et libakonto omanik soovib osta mõnda sinu poolt müügis olevat eset, kuid eseme eest maksta soovib ta läbi „Omniva teenuse“, mille jaoks tuleb sisestada liba-Omniva lehele oma pangaandmed.
- Mis iganes lugu petturid parasjagu kasutavad, on kõigi seesuguste pöördumiste lõppeesmärk on viia inimene selleni, et ta annaks petturitele oma isikuandmeid, krediitkaardi andmed või laseks petturid PIN1 ja PIN2 koodide abil oma pangakontole ligi, et varastada raha – oluliselt enam, kui esialgselt mainitud paar-kolm eurot.
Kuus olulist erinevust, mille järgi päris pakifirmal ning petturitel vahet teha:
Kuidas eristada pettuseid päris pakiteadetest?
Omniva ei alusta kõnet vene ega inglise keeles. Omniva Eesti klienditeenindajad on valmis suhtlema eesti, inglise ja vene keeles, kui klient seda soovib, kuid kõik Omniva Eesti klienditeenindajad räägivad ka eesti keelt ning alustavad oma pöördumist eesti keeles. Petturid aga ei räägi enamasti üldse eesti keelt, nad alustavad kõne vene või harvem inglise keeles ning keelduvad eesti keeles rääkimisest.

Omniva kirjutab sulle korrektses eesti keeles. Pettuseid on tihti lihtne ära tunda vigase kõnepruugi järgi, sest paljud petturid ei räägi tegelikult eesti keelt ning on sõnumi koostamiseks kasutanud automaattõlget.
ettuseid on tihti lihtne ära tunda vigase kõnepruugi järgi, sest paljud petturid ei räägi tegelikult eesti keelt ning on sõnumi koostamiseks kasutanud automaattõlget.
Omniva ei küsi telefoni või sõnumi teel panga- või iskuandmete edastamist ega maksete teostamist
Omniva ei küsi kunagi telefonis kliendi krediitkaardiandmeid, panga kasutajanime, PIN1 või PIN2 koodi ega mingeid muid pangaandmeid. Omniva ei palu kliendil telefoni teel makseid kinnitada. Samuti ei palu Omniva kliendil telefoni või SMS-i teel edastada isikuandmeid, näiteks isikut tõendava dokumendi koopiat. Seda teevad ainult petturid.
Omniva kasutab domeene Omniva.ee, Omniva.lv ja Omniva.lt
Ka Omniva võib paluda täiendada paki kättesaamiseks andmeid või maksta tollitasu, kuid sellisel juhul suuname kliendi Omniva iseteenindusse, mille aadress lõpeb kas Omniva.ee Eestis, omniva.lv Lätis või omniva.lt Leedus. Kui link, kuhu sind üritatakse suunata, viib muusse domeeni, siis on tegemist petturite tehtud libalehega. Petturid võivad libalehti luues kasutada ära Omniva nime, kuid nad ei saa kasutada õiget Omniva domeenilõppu.

Kui sa ei ole pakki saatnud ega tellinud, siis on tõenäoliselt tegemist pettusega
Petturid ei tea, kes on päriselt parasjagu pakki ootamas. Nad sihivad huupi kõiki inimesi, lootes juhuslikult tabada neid, kes on ka tõesti pakki ootamas ja lähevad seega hõlpsamini õnge. Seega kui sulle saabub teade pakist, mida sa ei ole tellinud ega oodanud, kuid mille eest sul palutakse maksta mingit sorti kättesaamistasu, on tegemist pettusega.
Omniva teab sinu paki andmeid, kuid petturid ei tea
Vahel tabavad petturid juhuse tõttu ka neid inimesi, kes on tõesti Omnivalt pakki ootamas. Vahe on aga selles, et Omniva teab paki andmeid – mis on saaja ja saatja telefoninumber või nimi, kust kuhu pakk liigub. Petturid ei tea sinu päris paki kohta mitte midagi. Nad ei suuda vastata küsimusele, mis pakist jutt käib. Kui saad väidetavalt Omnivast sõnumi, mis sisaldab pakikoodi, kuid kahtlustad pettust, siis Omniva kodulehel või iseteeninduses saad kontrollida, kas sellise koodiga saadetis on olemas.
Vahe on aga selles, et Omniva teab paki andmeid – mis on saaja ja saatja telefoninumber või nimi, kust kuhu pakk liigub.
- Kui kahtled saadud kõne või teate õigsuses, siis pöördu Omniva poole e-posti aadressil info@omniva.ee või telefonil 6616616 ja küsi üle.