Avaleht Kultuur Reykjaviki Ooperipäevad ja Narva Linna Sümfooniaorkester valmistuvad Narvas Beethoveni „Fidelio“ uuslavastuseks
Reykjaviki Ooperipäevad ja Narva Linna Sümfooniaorkester valmistuvad Narvas Beethoveni „Fidelio“ uuslavastuseks

Reykjaviki Ooperipäevad ja Narva Linna Sümfooniaorkester valmistuvad Narvas Beethoveni „Fidelio“ uuslavastuseks

Täna kell 19 mängib Reykjavíki Ooperipäevade trupp Kreenholmi Manufaktuuris Beethoveni „Fidelio“ uuslavastust koos Narva Linna Sümfooniaorkestriga dirigent Anatoli Štšura juhatusel. Etendus toimub Narva Ooperipäevade programmi raames.

“Reykjavíki Ooperipäevad on rohujuuretasandi festival, kus on palju ruumi eksperimenteerimiseks ja me naudime, et saame otsida põnevaid viise töötamiseks ooperi ja klassikalise muusika vokaalvormidega. Seetõttu otsustasime luua „Fideliost“ uue etenduse, mis on meie versioon, rohujuuretasandi versioon. Peamine eesmärk oli anda edasi ilus muusika, leida etenduse essents ja jutustada lugu nii, et tänapäevane publik suudaks sellega end seostada,“ rääkis etenduses Fidelio/Leonore rolli osatäitja ning Reykjavíki Ooperipäevade kunstiline juht Guja Sandholt.

„Fidelio“ põhineb tõestisündinud lool Prantsuse revolutsiooni ajast. Islandi trupi esituses jutustab laval toimuv vabaduse võtmise tagajärgedest, soorollidest, armastusest ja julmusest.

Etenduse loomisesse panustas Reykjavíki Ooperipäevade festival kogu meeskonnaga, et käsitleda Beethoveni monumentaalset teost kire, kogemustega ja mänguliselt ning ühendada laval toimuv USA helilooja Daniel Schlosbergi orkestriseadega.

Esietendus toimus 2 nädalat tagasi Reykjavikis

Narvas etenduva Beethoveni „Fidelio“ uuslavastuse originaalpealkiri on Beethoven „Fidelio – an experiment“. Tükk esietendus Reykjavíkis 2 nädalat tagasi.

Lavastaja on rahvusvaheliselt üks kõige edukamaid Islandi ooperilauljaid Bjarni Thor Kristinsson. Millenniumivahetusel oli ta Viini Rahvusooperi solist, sellele järgnesid tööd Berliini Rahvusooperis ning edasi erinevad projektid ja rollid Saksamaal, Prantsusmaal, Hispaanias, Portugalis, Itaalias USAs, Hiinas, Jaapanis ning Islandil. Ta on esinenud maailma kõikides olulistes ooperimajades ja kontserdisaalides ning ta on Reykjavíki Ooperipäevade meeskonna liige.

„Bjarni Thor Kristinsson kohandas lavastuse vastavalt meie ideedele, mitmed muusikalised osad jäeti ära. Reykjavíkis mängisime seda tükki koos 7-liikmelise orkestriga, kellele kirjutas seade Daniel Schlosberg, helilooja New Yorgist. See on põnev eksperiment, mille tõime esimest korda lavale Reykjavíkis 2 nädalat tagasi – pandeemia tõttu 1 aasta hiljem kui see oli tegelikult planeeritud. Ja nüüd oleme me siin, Narvas, ning ootusärevad, et saame selle projekti ette võtta koos maestro Anatoli Štšura ja Narva Linna Sümfooniaorkestri muusikutega. Nautige – ja mõistagi head Beethoveni 251. aastat,” jätkas Guja Sandholt. Tema sõnul sündis etenduse idee kaks aastat tagasi, kui muusikamaailm valmistus Beethoveni 250. aasta tähistamiseks.

“Fidelio” truppi kuuluvad erineva taustaga professionaalsed muusikud Islandilt:

  • Don Fernando/Marzelline kaksikrollis: Hlín Pétursdóttir Behrens (sopran), kes oma lavakarjääri esimesel kümnendil laulis Saksa kultuuriruumi muusikateatrites, pärast Islandile naasmist on ta aga pühendunud kammermuusika, kaasaegse muusika ja Liedi esitamisele ning nende žanrite õpetamisele.
  • Pizzarro rollis: Oddur Arnþór Jónsson (bariton) on oma põlvkonna üks säravamaid soliste Islandilt. Islandi muusikauhindade jagamisel on tema nimel nii kõige lootustandvama artisti auhind kui ka kolm aastat hiljem saadud aasta laulja auhind klassikalise ja kaasaegse klassikalise muusika kategoorias.
  • Florestani rollis: Egill Árni Pálsson (tenor) on muusikuna tegev nii ooperiprojektides Saksamaal kui ka Islandil. Tema viimase aja olulisemad esinemised on olnud koduteatri “Kúnstpása” (Kunstipaus), Haydni “Missa in tempore belli”, Mendelssohni “Ülistuslaul”, Mozarti “Requiem”, samuti tema enda poolt lavale toodud Islandi laulude ja duettide kontsert “Reverie”.
  • Leonore/Fidelio rollis: Guja Sandholt (metsosopran) elab Utrechtis ja Reykjavíkis ja esineb regulaarselt Hollandis, Islandil ja rahvusvahelistel lavadel. Ta on ka uue ooperi/muusikateatri festivali Reykjaviki ooperipäevade kunstiline juht. Festival pälvis 2018. aastal Islandi muusikaauhindade jagamisel aasta muusikafestivali auhinna. Tal on ka muusikaline side Eestiga – aastal 2012 töötas ta Arvo Pärdi ja tollal värskelt avatud Arvo Pärdi Keskuse juures.
  • Rocco rollis: Jóhann Smári Sævarsson (bass) on oma karjääri jooksul laulnud üle 50 rolli ning esinenud ooperi- ja kontserdimajades üle kogu Euroopa. Ta on teinud koostööd tunnustatud dirigentidega sealhulgas Bernard Haitinki, Kent Nagano, James Conloni ja Gennadi Rozhdestvensky ning orkestritega nagu Londoni Filharmoonia, BBC kontsertorkester, Gurzenichi orkester ja Kölni WDR Raadio Orkester.
  • Jaquino rollis: Gissur Páll Gissurarson  (tenor) on Islandi ooperisolist, kelle teine kodumaa on Itaalia. Ta on laulnud arvukalt rolle mõlemas riigis, esindanud Islandit EXPOl, osalenud Eurovisiooni Islandi finaalis ning mainekal lauluvõistlusel Flaviano Labò, kus ta tuli 123 osaleja hulgas kolmandale kohale. Tema esimene lavadebüüt oli 11-aastaselt nimiosalisena Oliver Twisti muusikalis, esimese ooperirolli esitas ta Itaalias.

Rohkem infot Islandi trupi kohta on leitav Reykjavíki Ooperipäevade veebilehelt.