Tarbija nõustamiskeskuste võrgustik on 15 aastaga nõustanud üle miljoni tarbija
Täna tähistab oma 15. aastapäeva Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuste võrgustik (European Consumer Centres’ Network ehk ECC-keskused), mis on tarbijaile abiks piiriüleste tarbijaprobleemide lahendamisel. Võrgustikult on abi saanud üle miljoni tarbija, neist 90 tuhat tarbijat on pöördunud käesoleval aastal seoses COVID-19 põhjustatud olukordadega.
Mida teha, kui lennureis Saksamaalt koju on tühistatud või Itaaliast ostetud käekotil ilmneb defekt? Aga mida siis ette võtta, kui oled sattunud välismaisesse tellimuslõksu? Millised on tarbija õigused, kui pärast auto rentimist võttis rendifirma ootamatult krediitkaardilt rohkem raha maha? Selliste ja paljude muude taoliste muredega on tarbijad saanud juba 15 aastat pöörduda igas Euroopa Liidu riigis, lisaks Norras ja Islandil, tegutsevate kohalike tarbijate nõustamiskeskuste poole. Ka Eestis tegutseb tarbijaid abistav keskus kuuludes Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti koosseisu.
15 aasta jooksul on tarbijate mured mõnevõrra muutunud. 2019. aastal oli Eesti keskusel kõige enam pöördumisi seoses transpordiga, eelkõige lennureisija õigustega, millele järgnesid meelelahutus ja kultuur, seoses ürituste ja kontsertidega ning rõivad ja jalatsid, ehk ostud välismaistest e-kauplustest. „Käesolev aasta jääb meelde seoses pöördumiste arvu mitmekordistumisega, sest koroonakriis mõjutas väga tugevalt tarbijate piiriüleseid tehinguid, eelkõige reisijate õigusi seoses ära jäänud lendude ja riigipiiride sulgemisega. Aastate jooksul on tarbijate piiriülesed mured järjest enam seotud internetis tehtud tehingutega. Kümme aastat tagasi oli kaebuste põhjuseks pigem reisidel tehtud ostud,“ kommenteeris Eesti EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru.
Tammaru toob välja, et kuigi kõikides EL riikides ning Norras ja Islandil tegutsevad tarbijate nõustamiskeskused samade põhimõtete järgi, siis tarbijate mured on riigiti ka erinevad. Kui Eestisse pöörduti mullu pooltel juhtudel transpordimurede ehk reisija õigustega, siis näiteks Islandi keskus on selliseid probleeme saanud lausa 81 protsendil juhtudest. Leedus tegutsev keskus aga on saanud reisija õigustega seotud kaebusi 29 protsendil juhtudest, Austrias 15 ning Norras lausa napp 14 protsenti.
Homme, 21. novembril avalikustab ECC võrgustik oma uue veebilehe www.eccnet.eu. Uuelt lehelt leiab ka 15. aastapäevaks koostatud raporti, mis sisaldab ülevaadet võrgustiku tegevustest 15 aasta jooksul ning kajastab tarbijate eelistusi ning probleeme Euroopa Liidus. Samuti on raportis pühendatud peatükk tulevikule – mis saab võrgustiku toest tarbijatele arvestades digimaailma arenguid ning vajadust jätkusuutliku tarbimise järele.
ECC-keskused on pühendunud tarbijate õiguste kaitsmisele tehes ka tihedat koostööd seaduseloojatega, ettevõtete ja teiste huvigruppidega. ECC-keskuste laualt on läbi käinud enam kui miljoni tarbija mured, seega on võrgustikul suur roll kaasa rääkida EL-s kehtivate reeglite kaasajastamisel ja ka tarbijate teadlikkuse tõstmisel. Keskuste teenused on tarbijatele tasuta ning ECC võrgustiku abiga on aastate jooksul rahuldatud mitme miljoni väärtuses tarbijate nõudeid.