Uuring: tarbija otsib toidupoest ükssarvikut ehk maitsvat, kiiret ja soodsat lahendust
Toiduvalmistamise kõige häirivam osa on ajakulu, selgus Orkla Eesti Põltsamaa kaubamärgi poolt tellitud kvalitatiivsest fookusgrupiuuringust. Sellele järgnevad ideede kriis ja väsimus juba äraproovitust.
Nii perele kui ainult endale süüa valmistavate inimeste vastuseid ja toiduvalmistamise mustreid analüüsides selgus, et ebamugava ajakulu all peetakse silmas ennekõike rutiinseid toidutegemise elemente: koorimist, hakkimist, koristamist ja nõude pesemist. Toiduvalmistamise loomingulise poole ajakulu üle ei kurdeta ja näiteks nädalavahetustel võetakse teadlikult rohkem aega koos perega toidu valmistamiseks.
Teise argise toiduvalmistamise probleemina toodi välja igipõlist küsimust – mida täna süüa? Eriti keerulises rollis on need lapsevanemad, kelle üks laps ei söö üht ja teine teist ehk lisaks ideele tuleb leida ka kompromiss kõigile sobiva vahel.
„Inimesed üldiselt eelistavad ise süüa teha, aga kuna elutempo on kiire, siis otsitakse elu lihtsamaks tegevaid lahendusi,” märkis Põltsamaa kaubamärgi turundusjuht Siiri Vare. „Uuringu käigus mainiti, et puudust tuntakse nii inspireerivatest retseptidest, osaliselt ettevalmistatud toidukomplektidest, hakitud köögiviljast ja lihast kui ka valmis kastmetest, mille ise tegemine on ajamahukas. Samas soovitakse, et kvaliteet oleks kõrge ja hind võimalikult soodne ehk sisuliselt otsitakse ükssarvikut,” tõi Vare välja lõhe tarbija ootuste ja turul pakutava vahel.
Valmistoitu tarbib Eesti inimene enda sõnul pigem harva, pereinimesed kuni ühe korra nädalas, üksikud inimesed sagedamini. Hinnatakse küll nende mugavust, aga kurdetakse liiga harjumuspärast maitset ja tuntakse puudust põnevusest ja mitmekesisusest. Mitmed uuringus osalejad tõid välja, et turul on puudu sellistest valmistoitudu alternatiividest, mille valmistamine kodus algusest lõpuni oleks endale liiga keeruline või ajakulukas või millel on palju koostisosi. Samas tunnistab tarbija, et on hinnatundlik ja kui talle sobiv valmislahendus, toiduvalmistamise komplekt või kooritud ja hakitud toode tundub ebamõistlikult kallis, jääb see temast poeletile.
- Orkla Eesti Põltsamaa kaubamärk, mis on ka suvel toimuva noorte laulu- ja tantsupeo suursponsor, soovis uurida, millised supid ja hoidised vastaksid tarbijate vajadustele kõige enam ning just sellele uuringule toetudes arendati välja müüki tulnud laulupeosupid. Uuringust selgus, et inimesed eelistavad suppe, mis on tervislikud ning sisaldavad vähe suhkrut ja soola.
Kvalitatiivse fookusgrupiuuringu viis läbi turundusanalüütika- ja meediaagentuur Initiative. Fookusuuringu käigus kaardistati kaht sihtgruppi: 1-3 lapsega pered ja üksi elavad noored. Eelduseks oli, et kõik vastanud valmistavad vähemalt 3 korda nädalas ise süüa.