GoodNews peatoimetaja Monika Kuzmina ettevõtlusnädalal: üllatavalt palju oli noori, kes on vähemalt mõelnud oma ettevõtte loomise peale
Lõppenud ettevõtlusnädalal külastas aktsiooni „Ettevõtlikkus kooli“ raames 103 ettevõtjat kokku 105 kooli üle Eesti ja inspireerisid oma lugu rääkides ligi 5000 noort.
Teist aastat toimuva aktsiooni eesmärk on viia õpilased kokku ettevõtjatega, kes räägivad neile avameelselt ettevõtluse võlust ja valust – nii õnnestumistest kui ka tehtud vigadest ja nendest saadud õppetundidest.
Taxify asutaja Martin Villig osales „Ettevõtlikkus Kooli“ aktsioonis teist aastat ja jagas tänavu oma lugu Tallinna Nõmme Põhikoolis. „Olles oma elus käivitanud kuus ettevõtet, pean oluliseks õpilaste maailmavaadet avardada ja tutvustada ettevõtluse kui ühe võimaliku karjäärivaliku võimalusi ja riske,“ rääkis Villig. „Mind ennast on inspireerinud teiste ettevõtjate räägitud edulood või läbikukkumised, millest igaühest on palju õppida,“ ütles ta.
MediaMarketing Est OÜ juht ja GoodNews peatoimetaja Monika Kuzmina käis “Ettevõtlikkus kooli” projekti raames rääkimas Gustav Adolfi Gümnaasiumis. “Üllatavalt palju oli noori, kes on vähemalt mõelnud oma ettevõtte loomise peale, kuigi ettevõtjaks saamise teekonda kooliõpikud ju ei õpeta,” avastas ta. “Põhiteemadeks valisin sel korral idee, meeskonna, kukkumiste ning suhtlemise ehk kommunikatsiooni vajaduse ettevõtluses. Lisaks püüdsid kõik noored ennast läbi antud ülesande asetada meediaagentuuri juhi rolli ning loovaid lahendusi tuli noortel antud ülesandele mitmeid. Tegemist oli hea kogemusega ning pani taaskord mõtlema ja küsima — miks ei võiks koolihariduses ettevõtluse õpe juba maast madalast olemas olla?”
Merivälja kooli külastanud Baltika jaekontseptsioonide ja brändingu direktor ning mitmete Eesti moebrändide kaasasutaja Maire Milder ütles, et „Ettevõtlikkus kooli“ toimib kahesuunaliselt.
„Ühelt poolt usun, et ettevõtjate lood annavad noortele võimaluse aru saada, et unistuste nimel tasub tegutseda. Teisalt toovad noorte siirad, samas nii lihtsad küsimused sind ennast tagasi lihtsate algtõdede juurde. Näiteks küsisid Merivälja kooli 6b klassi õpilased minu käest, kuidas teha suuri otsuseid, mis pöördumatuina tunduvad,“ ütles Milder. “Minu nõu nii noortele särasilmadele kui ka meeldetuletus endale on see, et selliste otsuste tegemisel tuleks iseendaks jääda ja keskenduda sellele, mis silma tõeliselt särama paneb.”
AS Pipelife tegevjuht Anti Orav on gümnasistidega regulaarselt kohtunud juba 20 aastat ja näeb loomulikuna, et ettevõtjad ja juhid kogukonda panustavad. “Rahaliste toetuste asemel koolinoortele oma ajast tükikese eraldamine ja kogemuste jagamine loob minu arust rohkem väärtust, sest aitame neil sel moel silmaringi avardada ning eluliselt üliolulisi otsuseid langetada,“ ütles ta pärast Jüri Gümnaasiumi õpilastele oma loo rääkimist.
IT-ettevõtte Helmes omaniku ja juhi Jaan Pillesaare hinnangul on noorte hakkajate inimestega reaalse elu juhtimis- ja investeerimiskogemuste arutamine ühiskonna aitamiseks üks tõhusamaid viise. „Tore oli näha, et osalejad küsisid häid sisulisi küsimusi ja tegid märkmeid. Ehk siis tulevad nii edaspidi ka edulood,” lisas Rocca al Mare kooli külastanud Pillesaar.
ASi Büroomaailm omaniku ja juhi Jüri Rossi sõnul osaleb ta algatuses, kuna mäletab omast kogemusest hästi, kui raske oli neljakümneaastase ENSV haridusega inseneri ümberkujunemise protsess vaba ühiskonna ettevõtjaks. Tänavu rääkis ta oma loo Avinurme Gümnaasiumis. „Pean oma kohustuseks aidata noortel julgelt mõelda ja kindlasti ka tegutseda oma ettevõte loomisel. Ettevõtjaks ei sünnita, vaid ettevõtjaks õpitakse ja õpilasfirma loomine on selleks parim tee,“ ütles Ross. „Eesti tulevik sõltub sellest, kui palju ettevõtliku meelelaadiga inimesi siin tegutseb.“
Jaan Naaber, ettevõtte Neway partner, jõudis ettevõtlusnädalal oma lugu jagama koguni kahte kooli – Tartu Tamme Gümnaasiumisse ja Konguta kooli. “Kui ma kooliajal tundsin puudust tundidest, kus õpetajateks oleks oma kogemusi ja lugu rääkivad ettevõtjad, siis nüüd saan ma ise selles rollis olles anda parima, et see vahetu kogemus oleks inspireeriv ja julgustav,” kommenteeris ta.
Ettevõtja Ville Jehe sõnul on aga noortel oluline oma elu tähtsaimate valikute eel kuulda praktikute lugusid nende kujunemisloost – kuidas tänased ettevõtjad maailma noorena kogesid ja kuidas see kõik nii läks. „Kui ise hakkab ettevõtjaks neist noortest vaid väiksem osa, siis ettevõtjatega puutuvad nad oma tulevases tööelus kokku niikuinii. Ehk igasugune kokkupuude ettevõtlusmaailmaga on praktilise elu jaoks kasulik,“ arutles Jehe. „Seda enam, et ettevõtlikkust läheb elus vaja igaühel. Mul on hea „Ettevõtlikkus kooli“ algatusega kaasas olla ja soovitan igal ettevõtjal leida järgmisel sügisel paar tundi aega, et toetada oma lugu jutustades noorte valikuid. Miks mitte teha seda oma kunagises gümnaasiumis, nagu mina seda sel aastal tegin!“ Jehe külastas tänavu Pelgulinna Gümnaasiumi.
„Ettevõtlikkus kooli” toimus teist aastat järjest ja selle korraldajad on Eesti Tööandjate Keskliit, Teenusmajanduse Koda, Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus, SA Tuleviku Kool, Startup Estonia ja KredEx. Eelmisel aastal külastasid aktsiooni raames koole 71 ettevõtjat ja tippjuhti. Korraldajate eesmärk on aktsiooni aasta-aastalt kasvatada ja jõuda ettevõtjate isiklike lugudega igasse Eestimaa kooli.
„Ettevõtlikkus kooli“ kodulehte leiab SIIT. Vaata ettevõtjate endi tehtud fotosid ja emotsionaalseid selfie’sid esinemistest koolides SIIT.
VAATA GALERIID!