Keskkonnakampaaniast „Küünlaümbriste jaht“ võttis osa üle 10 000 inimese
Kuusakoski selleaastasest mastaapsest keskkonnakampaaniast „Küünlaümbriste jaht“ võttis osa üle 10 000 inimese kõikidest maakondadest, kes kogusid kokku 1,2 miljonit alumiiniumist teeküünlaümbrist.
Osalejate arv kasvas võrreldes eelmise aastaga kaks protsenti, kogutud ümbriste arv aga vähenes 22% võrra. Eesti sai 1,2 miljoni prügiks muutunud küünlaümbrise võrra puhtamaks. Ettevõtmises osales ligi 400 kooliklassi ja lasteaiarühma Eesti eri paigust. „See oli oodatud sündmus, mis pakkus võimalusi rühmatööks ja noorte tunnustamiseks,“ ütles Kuusakoski keskkonnakampaania korraldaja Mari-Liis Vaher.
„Meie noorte kogutud küünlaümbrised jõuavad Kuusakoski kaudu limonaadipurkideks, jalgrattaraamideks, telefonideks või fooliumiks, mille sees kodus toitu säilitada. Ümbertöödeldud alumiiniumist ehitatakse lausa paate, lennukeid ja maju,“ ütles Kuusakoski juhatuse esimees Urmo Viisitamm. Tema sõnul ongi kampaania olulisim eesmärk kooliõpilaste ja lasteaialaste keskkonnateadlikkuse suurendamine ning taaskasutuse ja jäätmesorteerimise vajalikkuse rõhutamine. „Paraku ei lagune alumiinium looduses, mistõttu annab küünlaümbriste kogumine märkimisväärse panuse keskkonnahoidu,“ ütles Viisitamm. „Alumiinium on samal ajal nii hea materjal, mida on võimalik lõputult ümber töödelda ja vajalikke asju meisterdada.“
Sel aastal koristati eriti usinasti suursaartel – Hiiumaalt kogutud ümbriste arv kasvas aastaga koguni üle 1600% ja Saaremaal ligi 150%. „Eelmisel aastal oli Hiiumaalt vaid üks osaleja, sel aastal juba 16 ning seetõttu õnnestus kogutud ümbriste arvu märkimisväärselt kasvatada,“ kommenteeris Vaher eraldi hiidlaste suurenenud panust.
Kõige rohkem küünlaümbriste kogujaid oli aga Harjumaal, kus osales 4255 noort ning kokku korjati üle 370 000 alumiiniumist küünlaümbrise. Järgnesid Pärnumaa (1650 osalejat, üle 170 000 ümbrise), Lääne-Virumaa (ligi 940 osalejat, üle 120 000 ümbrise), Tartumaa (ligi 750 osalejat, üle 85 000 ümbrise), Järvamaa (üle 500 osaleja, ligi 80 000 ümbrist) ja Raplamaa (ligi 470 osalejat, üle 90 000 ümbrise).
Kuusakoski kaasas esmakordselt noori ka kampaania läbiviimisesse ning pakkus huvilistele võimalust näha keskkonnakampaania korraldamise telgitagust. Korraldustiimi kuulusid aktiivsed noored, kes kandsid küünlaküti tiitlit.
Saaremaal tegutsenud küünlakütt Ketly Ilves (17) tegi kampaania raames koostööd kolme ettevõtte ja asutusega – Grand Rose spa, Classic kohviku ja Saaremaa vallavalitsusega. „Eriti tublilt lõi kaasa Grand Rose spa, kes oli kampaaniast päriselt huvitatud,“ tõstis küünlakütt esile.
Küünlakütt Johanna Anette Neuhaus (19) suhtles kokku 40 kohviku ja restoraniga. „Esialgu ütles „jah“ kokku kaheksa ettevõtet, kuid korjamise ajaks oli jäänud vaid kolm, kes tõesti põletatud ümbriseid kogusid,“ märkis ta, tänades lisaks ka Kose kogudust.
Küünlakütt Maria Viisitamm (17) ütles, et lävis umbes 70 ettevõttega, kelle seas olid restoranid, kohvikud ja spad ning 30 kiriku ja kogudusega. „Osa võtsid ainult Risti kirik ja neli ettevõtet, kelle hulgast väärib eraldi kiitust Padise Kastell. Kokkuvõttes nägin, kui vajalik on selline kampaania keskkonnasäästliku mõttelaadi ja käitumise tekkeks,“ arvas küünlakütt.
Kuna tunnustust väärib iga keskkonnakampaaniast osavõtja, siis auhindade loosis osalesid kõik kampaanias osalejad olenemata kogutud ümbriste arvust, küll aga andis iga sada ümbrist loosikorvis täiendava hääle. Üksikkoguja peaauhinna, uhiuue nutitelefoni iPhone 14 võitis 12-aastane Silver G. Raplamaalt, kes kogus 920 ümbrist. Grupi peaauhind läks Türi Põhikooli 3.c klassile, kes korjas kokku 4500 ümbrist. Grupiga kogujatele on auhinnaks ühine väljasõit või tegevus tuhande euro väärtuses, kusjuures võitjagrupp saab otsustada, millist ühissündmust korraldada soovib – olgu selleks klassiõhtu, klassiekskursioon vms. Lisaks on täiendavad auhinnad kampaania partneritelt (Viking Line, MySnack, Valemivihik, Kalev Spa, Valge Klaar).
Üksikkoguja peaauhinna, uhiuue nutitelefoni iPhone 14 võitis 12-aastane Silver G. Raplamaalt, kes kogus 920 ümbrist.
Keskkonnakampaania „Küünlaümbriste jaht“ on suunatud eeskätt noortele ja toimus Kuusakoski eestvedamisel ajavahemikul 1. detsember 2022–31. märts 2023 ning nii juba seitsmendat korda.