
President Alar Karis kuulutas koos haridus- ja teadusministeeriumi ning erasektori algatajatega välja uue haridusprogrammi, mille raames saavad Eesti koolinoored ja õpetajad tasuta juurdepääsu maailma juhtivatele tehisintellekti õpirakendustele ning vajalikud oskused nende targaks kasutamiseks õppetöös. Tiigrihüppest inspireeritud haridusprogramm TI-Hüpe 2025 on kavas käivitada käesoleva aasta septembris.
Projekti üks algatajatest president Alar Karis lausus, et kui ligi kolmkümmend aastat tagasi pani Tiigrihüppe programm alguse e-Eesti arengule, mille kaudu meid praegugi rahvusvaheliselt tuntakse, siis täna alustame uut peatükki meie haridussüsteemi ja digiühiskonna edasiarendamisel. „Tehisintellekt on maailma jäädavalt muutnud ja nii nagu kõik sektorid, peab ka haridussüsteem muutustega kohanema,” sõnas president Karis.

„Õpime tehisintellekti mitte kõige rohkem, vaid kõige targemalt kasutama. Kui võtame haridussüsteemis kasutusele parima saadaoleva õpitehnoloogia, aitab see meil tõusta maailma üheks targemaks rahvaks. Sellest saab järgmine etapp e-Eesti arenguloos, mille abil jõuavad nutikad lahendused kõigisse valdkondadesse ja mis tõstab eestlaste ning Eesti majanduse rahvusvahelist läbilöögivõimet,” võttis riigipea kokku haridusprogrammi visiooni.
Kui võtame haridussüsteemis kasutusele parima saadaoleva õpitehnoloogia, aitab see meil tõusta maailma üheks targemaks rahvaks.
TI-Hüppe eesmärk on hoida Eesti hariduse kvaliteeti tipptasemel, andes õpilastele ja õpetajatele kaasaegsed tehisintellekti õpitööriistad, mis muudavad nad targemaks õppijaks. Suurendades haridussüsteemi kaudu hüppeliselt Eesti noorte tehisintellekti kasutamise oskusi, tõstame eestlaste rahvusvahelist läbilöögivõimet. Plaanis on lõimida tehnoloogia sujuvalt Eesti haridussüsteemi: luua raamistik ja tugisüsteem tehisintellekti lahenduste tõhusaks rakendamiseks õppes.

Muutuse elluviimist haridussüsteemis juhib programmi kaasasutajana haridus- ja teadusministeerium (HTM). Haridus- ja teadusministe Kristina Kallas rõhutas, et Eesti majanduse konkurentsivõime sõltub sellest, kui hästi suudame noori ette valmistada tehisaru ajastuks. Selleks peab haridus andma õpilastele praktilised oskused tehisintellekti kasutamiseks, mis on tuleviku tööturul hädavajalikud. „TI-Hüpe viib Eesti hariduse uuele tasemele ning muudab õppe digiajastule kohaselt personaalsemaks. Kui tahame, et tehisaru toetaks mitte ainult õppimist, vaid ka meie majanduse kasvu, peame investeerima õpetajate koolitamisse. Hästi ettevalmistatud õpetajad suudavad tehisaru võimalusi koolides targalt rakendada,” ütles Kallas.
TI-Hüpe viib Eesti hariduse uuele tasemele ning muudab õppe digiajastule kohaselt personaalsemaks.
TI-Hüpe 2025 asutajaliige ja üks Tiigrihüppe algatajatest Linnar Viik tõi välja, et tuleviku töökohti ei võta ära mitte tehisintellekt, vaid teine inimene, kes oskab seda paremini kasutada. „Haridussüsteem ei saa uusi tehnoloogiaid eirata või ära keelata. Selle asemel peab kool tehnoloogia rakendamist juhtima, andes toetava raamistiku,” lausus ta.

Viik lisas, et tehisintellekti tehnoloogia on arenenud tasemele, mis võimaldab õppida kiiremini ja targemini: “Õppimist toetav tehnoloogia on olemas ning väikese riigina oleme paindlikud selle kiireks rakendamiseks koolisüsteemis. See on meie eripära ja tugevus konkurentsis suuremate riikidega.” Tema sõnul on Eestil juba tugev kogemus, kuidas digioskusi noorteni viia ja sellest nii ühiskondlik kui ka majanduslik läbilöök saavutada – Tiigrihüpe, mille algusest möödub peagi 30 aastat.
Õppimist toetav tehnoloogia on olemas ning väikese riigina oleme paindlikud selle kiireks rakendamiseks koolisüsteemis.
TI-Hüpe 2025 ongi inspireeritud Tiigrihüppest, programmi nimi tuleneb eestikeelsest sõnast tehisintellekt (TI).
TI-Hüpe pakub võrdset võimalust kõige kaasaegsemate tehisintellekti õpilahenduste rakendamiseks õppetöös. Kavandatud projekti esimeses etapis saavad 20 000 10.-11. klasside gümnasisti ja nende 3000 õpetajat 1. septembril 2025 ligipääsu parimatele tehisintellektil põhinevatele õpirakendustele. Seejärel on siht laiendada TI-Hüpe kutsekoolidele ja uutele 10. klassi astuvatele gümnasistidele, hõlmates 2026. aastast täiendavalt ligi 38 000 õpilast ja 2000 õpetajat.

TI-Hüpe on laiapõhjaline ja sektorite ülene koostööprojekt, mille käivitamisele on kaasa aidanud Vabariigi Presidendi diginõukoda, haridus- ja teadusministeerium ja mitmed erasektori esindajad, teiste seas Jaan Tallinn, Kaarel Kotkas ja Taavet Hinrikus.
Programmi elluviimiseks on kavas luua sel kevadel sihtasutus, mille kaasasutajad on riik ning erasektor ja ülesandeks tehisintellekti haridussüsteemi jõudmise strateegiline juhtimine. Märtsis toimub sihtasutuse ülesannete, asutajate koosseisu ja rahastuse kokkuleppimine.
Koostöös HTMiga on plaanis viia selle aasta sügiseks läbi õpetajate koolitused ning seejärel anda õpilastele ligipääs maailma juhtivatele tehisintellekti õpirakendustele. Vastavad läbirääkimised on alanud OpenAI ja Anthropicuga, plaanis on kaasata ka teisi huvilisi.
- Täpsem info siin.