1. Avaleht
  2. Haridus
  3. Arhitekt Alvin Järving: loomuliku valguse kasutamine koolides tagab meeldiva õpikeskkonna
Arhitekt Alvin Järving: loomuliku valguse kasutamine koolides tagab meeldiva õpikeskkonna

Arhitekt Alvin Järving: loomuliku valguse kasutamine koolides tagab meeldiva õpikeskkonna

Tallinna Mustamäe riigigümnaasiumi arhitekti Alvin Järvingu sõnul on hästi läbi mõeldud loomuliku valguse kasutamine tänapäeva koolides ülimalt oluline, kuna tagab meeldiva õpikeskkonna ja võimaldab kokku hoida energiat nii valgustuse, kütte kui ka jahutuse pealt.

Foto: Siim Laikask

Järving märkis, et side väliskeskkonnaga ja õiged valgusolud toetavad keskendumist ja parandavad seeläbi õpitulemusi. „Oluline on just hajusa valguse saavutamine, mis loob kontrastsete ja teravate varjude asemel ühtlased valgusolud,“ rääkis Järving.

Side väliskeskkonnaga ja õiged valgusolud toetavad keskendumist ja parandavad seeläbi õpitulemusi.

Foto: Siim Laikask

Kaasaegsete hoonete planeerimisel on soovituslike nõuete kohase loomuliku valguse tagamine keerukam kui esialgu tundub, kuna suured aknapinnad võivad tekitada hoones täiendava jahutusvajaduse.

„Akende kuju, varjestuse paiknemise, aknapinna suuruse ning ruumisügavuse omavahelistel suhetel on üsna vähe konfiguratsioone, mis sobivad nii energiatõhususe kui ka loomuliku valguse eesmärkidega,“ nentis Järving. „Siinkohal on kindlasti abiks ka katuseaknad, mille valgusefektiivsus aknapinna pindalaühiku kohta on suurem ja annab täiendava vabaduse loomuliku valguse planeerimiseks,“ lisas ta.

Mustamäe riigigümnaasiumis on kasutatud VELUX katuseaknaid ja neid on kokku 76. Iga katuseakna pindala on üks ruutmeeter, mis kogu hoone peale annab kokku 76 ruutmeetrit aknapinda. Katuseaknaid on peamiselt kasutatud maja keskel paiknevate üldalade valgustamiseks, aga ka raamatukogus ja auditooriumis.

Foto: Siim Laikask

Katuseakendega on saavutatud kooli ülemisel korrusel helge atmosfäär, kus on alati ühtlane ja pehme loomulik hajusvalgus, mis on saavutatud katuseakende paigutamisega laetalade vahele. „Katuseakende arhitektuurilise paigutusega on loodud olukord, kus valgus langeb alati läbi katuseakna kõigepealt tala küljepinnale ja sealt põrkab ruumi hajus valgus, mis tagab ühtlase päevavalguse,“ märkis Järving.

Kuna Mustamäe riigigümnaasium on väga energiatõhus hoone, mis on rajatud ilma jahutusvajaduseta, siis oli katuseakende paigutuse puhul peamine eesmärk leida nende optimaalne paigutus ja pindala, mille käigus hoones veel jahutusvajadust ei teki.

„Kuna katuseaknad Mustamäe riigigümnaasiumis paiknevad alal, kus asub ka aula, mida on tarvis erinevate ürituste jaoks pimendada, on katuseakendele paigaldatud ka mootoriga juhitavad pimenduskardinad,“ rääkis Järving. Enamik katuseaknaid toimivad lisaks valgusavadele vajadusel ka automaatselt avanevate suitsuluukidena.

Arhitekt Must ideekavandi „Hõbenool“ järgi Tallinna Akadeemia tee 25 kinnistule rajatud Mustamäe riigigümnaasiumi hoone arhitektuur juhindub kooli tehnikakallakust ja on inspireeritud horisontidest, mille poole tehnoloogia abil püüelda. Hõbenool sümboliseerib võimekust – kiirust, täpsust ja teravust.

Foto: Siim Laikask

Koolimaja noolja vormiga põhiosa on kujundatud hõbedaselt metalse kosmoselaeva laadis sõidukina, mis justkui hõljub esimese korruse sise- ja välismaastiku kohal, olles valmis startima avastusretkedele tundmatusse.

Linnaliselt paigutub „Hõbenool“ Akadeemia tee äärsete teadusasutuste rütmi ning hoonete vahel paiknev kergliiklustee on kujundatud Tehnopoli linnaku Mustamäe-poolseks väravaks.

Kooli õppetegevus toimub kahes hooneosas, millest kolmnurkses osas paiknevad õppe- ja kandilises osas spordiruumid. Hooneosad on omavahel ühendatud maastikku peidetud esimese korruse abil, millest kulgeb üle kergliiklustee Tehnopoli ja Mustamäe trollide lõpp-peatuse vahel.

  • Hoones on ruumi 1080 õpilasele ja 120 õpetajale. Hoone suletud netopind on 8066 ruutmeetrit ning tegemist on liginullenergia- ehk A-energiaklassi hoonega.
Head Uudised GoodNews