Avaleht Kultuur Muusika EFK laulja Maria Valdmaa esineb solistina kontsertidel Tallinna Kammerorkestri ja Peter Spisskyga
EFK laulja Maria Valdmaa esineb solistina kontsertidel Tallinna Kammerorkestri ja Peter Spisskyga

EFK laulja Maria Valdmaa esineb solistina kontsertidel Tallinna Kammerorkestri ja Peter Spisskyga

3. juunil kell 18 Käina Huvi- ja Kultuurikeskuses ning 4. juunil kell 19 Tallinna Jaani kirikus annavad kontserdi Tallinna Kammerorkester ja viiuldaja-dirigent Peter Spissky Taanist. Solistina teeb kaasa Eesti Filharmoonia Kammerkoori sopran, Euroopas barokklauljana endale nime teinud Maria Valdmaa.

Maria Valdmaa on õppinud Haagi konservatooriumis. Ta on pälvinud lauljana auhinnalisi kohti Händeli konkursil Londonis ja barokklaulukonkursil Itaalias Vicenzas. Kriitikud on esile tõstnud tema hääle loomulikkust ja eriliselt värvirikast tämbrit.

Koos Tallinna Kammerorkestriga esitab Maria Valdmaa Händeli ooperiaariaid. Tema esituses kõlavad Poppea aaria „Bel piacere” ooperist „Agrippina” ning Alcina retsitatiiv ja aaria „Ah, Ruggiero … Ombre pallide” ooperist „Alcina”.

Dirigent ja viiulisolist Taanist

Tallinna Kammerorkestri kontsertmeistriks ja viiulisolistiks on sel kontserdil Peter Spissky, maailma ühe juhtiva barokkorkestri Concerto Copenhageni kontsertmeister. Spissky astub regulaarselt üles ka Oslos Barokkanerne nimelise kollektiivi ja Reykjavikis Camerata Darammatica koosseisus, juhatab Taani ja Rootsi barokkmuusikuid ühendava orkestri Camerata Øresundi tegevust ja kuulub ansamblisse Baroque Fever.

Spissky astub kontserdil üles dirigeeriva kontsertmeistrina, sest selline rollide ühendamine oli barokiajal vägagi levinud nii suuremate kui ka väiksemate kollektiivide puhul. Üle kogu Skandinaavia barokkmuusika esitaja ja populariseerijana tegutsev Spissky pakub koos Eesti muusikutega ettevalmistatud kontserdil siinsele publikule võimaluse heita pilk Põhjamaade barokkmuusika traditsioonidesse.

Rootslased, taanlased ja erinevad Euroopa rahvad muusikas

Kontserdil saab kuulda muusikat Johan Helmich Romanilt, keda on nimetatud Rootsi Händeliks. “Ta olevat tantsinud nagu prantslane ja laulnud nagu itaallane, kuid seda kõike tugeva, ent võluva rootsi aktsendiga,” ütleb Spissky.

Teine otsene viide Skandinaaviamaadele on Georg Philipp Telemanni muusikaline päevaraamat “Vanad ja uued rahvad”, mis jutustab rootslastest ja taanlastest, kus vanem põlvkond naudib rahulikku, tüünet elu, samal ajal kui noored galopeerivad rutakalt ringi.  „Tundub, et võrreldes 18. sajandiga ei ole praeguseks just palju muutunud,“ lisab Spissky.

Ehkki kontsert algab poeetiliselt Shakespeare’ist inspireeritud Henry Purcelli süidiga ooperist “Haldjakuninganna”, annavad Spissky sõnul kontserdil tervikuna tooni erksad rütmilised meeleolud.

„André Campra süit ballettooperist „Galantne Euroopa“ räägib prantslaste elegantsusest ning hispaanlaste ja itaallaste kirglikkusest. Francesco Geminiani “La Follia” aluseks on tema õpetaja Arcangelo Corelli viiulisonaat. Teos on truu oma pealkirjale (tlk ‘hullus, hullumeelsus’), arenedes suursugusest teemast virtuoosseks ja kirglikuks eneseväljenduseks,“ loetleb Spissky.

Instrumentaalmuusika vaheldub värvikate barokiajastu ooperiaariatega. Need esitavad solistile Maria Valdmaale väljakutse kehastuda Händeli kangelannadest kord õnnelikuks ja tantsisklevaks Poppeaks, siis aga hullumiseni raevukaks Alcinaks.

Kontserdid 3. juunil Käinas ja 4. juunil Tallinnas toimuvad Tallinna Kammerorkestri kontsertide sarjas. Tallinna Kammerorkestrisse kuuluvad hinnatud keelpillimängijad, kelle kontserdid äratavad tähelepanu kunstiliselt terviklike kavade, stiilitundliku musitseerimise ja kõrgetasemelise interpretatsioonitaseme poolest. Orkestri asutaja ja kunstiline juht on Tõnu Kaljuste, kellega koos on antud kontserte Eestis ja kaugemal, sealhulgas Euroopa nimekates kontserdisaalides, New Yorgis Carnegie Hallis ja Pekingi Keelatud Linna kontserdisaalis.