Avaleht Kunst Fotografiska Tallinn taasavab oma maja uue näitusega: Evelyn Bencicova “Merror”
Fotografiska Tallinn taasavab oma maja uue näitusega: Evelyn Bencicova “Merror”

Fotografiska Tallinn taasavab oma maja uue näitusega: Evelyn Bencicova “Merror”

Alates tänasest on Fotografiska Tallinn taasavatud ja külastajaid ootab uus näitus. Slovakkia noor kunstnik ja tõusev talent Evelyn Bencicova ületab oma loomingus žanripiire, kasutab erinevaid meediume ning käsitleb fotot pigem loomingulise väljendusvahendi kui omaette eesmärgina. Näitus “Merror” köidab vaatajat pakitseva ebamugavustunde ja naudinguga samaaegselt.

Slovakkia juurtega Evelyn Bencicova on omapärase nägemusega kunstnik, kelle loomingus kohtab steriilseid, minimalistlikke, külmi ja üleliigsete elementideta stseene, mis ometigi pulbitsevad energiast. See on vaid üks võimalus Bencicova loomingut kirjeldada – ta läheneb nii kunstile kui elule väga avatud meelega ning julgustab külastajaid leidma oma tõlgendusi. Ka ta ise mõtestab pidevalt elu ja maailmas olemist ning seab oma tõlgendused visuaalsetesse ja eksistentsiaalsetesse kompositsioonidesse.

Näituse pealkiri “Merror” on moodustatud ingliskeelsetest sõnadest mirror ehk “peegel” ja error ehk “viga”. Peegli ja vea ideede ühendamine viitab millelegi pealtnäha täpselt komponeeritule ja kontrollitule, mis võib sellegipoolest peita pinna all ebakõlasid. Just seal saab võimalikuks tõeliselt autentne kogemus.

“Mind ajendab looma suur huvi kaasinimeste vastu, keda ma ikka ja alati uurin. Minu teosed koosnevad arvukatest kihtidest nii portreedes kui ka kehadest sümmeetrilisi arhitektoonilisi komposisioone luues, kasutades enamasti modellidena oma sõpru. Pealtnäha võib kõik tunduda harmooniline, kuid siiski on fotodes peidus ebakõla tekitavad pisidetailid. Need võivad muuta pildi ebameeldivaks, tekitada segadust või panna mõtlema, ärgitades vaatajat rohkem süvenema,” kirjeldab Evelyn Bencicova oma loomingut.

Kunstnik vaatleb ja tunnetab ümbritsevat, märkab mustreid, viiteid ja arhetüüpe-sümboleid ning toob need oma ainulaadses eneseväljendusviisis kokku. “Minu jaoks on äärmiselt oluline, et mul tekiks pildistatavaga side, ma keskendun sellele rohkem kui kaameratöö tehnilisele küljele. Minu looming on koostöö, dialoog ja suhtlus ning sageli kasutan sellest rääkides meie-vormi. Minu roll on luua võimalused ja tingimused ihu ja hingega käesolevale hetkele pühendumiseks. Just siis tabab kaamera ihaldusväärse “lihtsalt juhtus” hetke, mis tekib ainult siis, kui seda liigselt tagant ei sunnita,” räägib Bencicova oma loomeprotsessist.

“Evelyn Bencicova kombineerib loominguliselt erinevaid stiile ja tehnikaid. Ta loob kõhedust tekitavaid kompositsioone, paigutades modellid külmades ja tuhmides toonides salapärastesse keskkondadesse. Tegu on väga inimliku näitusega – igas täiuslikkuses peitub ebamugavustunne, igas naudingus mittenauding ja sileda peegelpinna all mõranevad nähtamatud praod,” kirjeldab Maarja Loorents, Fotografiska Tallinna kaasasutaja ja näituste juht, kui eriline on äsja avatud näitus.

“Bencicova looming pakub vaatamata omanäolisele esteetikale äratundmisrõõmu ka Eesti kodupublikule. Tema töödest leiab viiteid nii meilegi tuttavale retroarhitektuurile kui ka ajastuhõngulisele nostalgiale. Lisaks on tema tööd pälvinud mitmete rahvusvaheliste klientide tähelepanu alates moe- ja luksusbrändidest Gucci, Cartier ja Nehra kuni kultuuriasutusteni Berghain, Frieze, Kunsthalle Basel, Slovakkia Rahvusteater ning Londoni Kuninglik Ooper,” jätkab Loorents.

Fotografiska Tallinna talvehooaeg on pühendatud ikoonilistele ja silmatorkavatele naisfotograafidele. Kolmest näitusest koosneva hooaja avab Evelyn Bencicova väljapanek “Merror”. Bencicova sündis 1992. aastal Slovakkias Bratislavas ning õppis Viini Rakenduskunstiülikoolis kunsti ja uue meedia erialadel. Näitusel näeb kaht seni avaldamata fotot ning kolmest klipist koosnevat videokollaaži, mis on valminud koostöös Adam Csoka Kelleri (“ASYMPTOTE”) ning Mi†ra rühmitusega (“nine-sum sorcery”). Näitus on publikule avatud 18. jaanuarist 21. märtsini.