Eilsel kohtumisel Edgar Savisaarega avaldasid Rootsi Avesta linnapea Lars Isacsson ja Poola Zabki meer Robert Perkowski tunnustust oma Tallinna kolleegi pingutustele rakendada tasuta ühistransporti üle kogu riigi. Tänavu sügisel võõrustab Avesta neid linnu, kus on rakendatud piletita ühistransport.
Välisekspertidena XIII omavalitsusfoorumile kutsutud linnapead rõhutasid kohtumisel Tallinna Linnavalitsuses, et Tallinna võetakse ülihästi vastu nii Rootsis kui ka Poolas, sest Eesti pealinnas ligi kaks aastat tagasi rakendatud tasuta ühistranspordi süsteem on suureks eeskujuks terves maailmas, kus sellest on huvitatud üha rohkem linnu.
22 tuhande elanikuga Avesta linn alustas tasuta ühistranspordiga 2012. aasta juulist ning tänaseks on sõitjate arv võrreldes tasuta ühistranspordieelse ajaga kahekordistunud. „Meie üheks eesmärgiks on tasuta ühistranspordi ja teiste avalike teenustega linnaelanike arvu kasvatada 2020. aastaks 25 tuhandeni. Mullu kasvasime 50 elaniku võrra, seega püsime enda seatud graafikus,“ rõõmustas linnapea Lars Isacsson.
Piletita ühistranspordi tähtsust linna elanike arvule tõi esile ka Ząbki linnapea Robert Perkowski, kelle sõnul oli ligi 60 000 elanikuga linnas vaid pooled end linna sisse kirjutanud, mistõttu maksutulud kippusid vähenema. „Nüüd on aga Ząbki sisesed linna ametlikele elanikele tasuta bussiliinid elanike arvu kindlasti kasvatanud,“ nentis Perkowski. „Linna tasuta bussiliinid on seotud ząbkilase kaardiga, mis on nagu Tallinna Roheline kaart. Lisaks saab kaardiga ka soodustusi ujulates ja teistes linna teeninduses“.
Nii Avesta kui Zabki linnapead tunnistasid nagu ühest suust, et nende siseriiklikus debatis kordub mõnikord skeptikute väide, et tasuta ühistransport on võimalik vaid suuremates linnades, kuid nendesugustes väiksemates kohtades polevat see otstarbekas. „Seepärast ongi meile eriti oluline just meist märksa suurema Tallinna näide,“ kinnitasid Isacsson ja Perkowski. „Huvitav, et Eestis on skeptikute jutt täpselt vastupidine – meil öeldakse aeg-ajalt ikka veel, et Tallinn on tasuta ühistranspordi jaoks liiga suur. Oleme omakorda sel puhul toonud 14 miljoni elanikuga Hiina linna Chengdu näite,“ ütles Savisaar ning rõhutas seejuures tasuta ühistranspordi linnade omavaheliste kontaktide tähtsust.
Tallinna linnapea sõnul on kõigil tasuta ühistranspordi linnadel üks tugev ühisjoon – nad on kõik inimnäolised paigad, kus inimesed elada soovivad. „Üleriigiline tasuta ühistransport on meie endi maade ja rahvaste kestma jäämise huvides ja ma näen, et Eestis on juba olemas piisav tahe seda teha,“ ütles Savisaar oma külalistele. „Meie riigis polegi tegelikult vaja midagi muud kui uut valitsust, kes viiks kohe sisse tasuta sõidu kõigil maakonnaliinidel ning seejärel teeks sama reisirongides ja saartega ühendavatel praamidel.“
Tänavu sügisel toimub Avestas rahvusvaheline tasuta ühistranspordi konverents, kus on kohal ka Tallinn. „Avesta annab konverentsi korraldamiseks oma parima,“ ütles Isacsson. „Soovime saada rohkem infot tasuta ühistranspordi kohta tervest maailmast ja edendada tasuta ühistranspordi alal koostööd teiste omavalitsuste, teadlaste ja kodanikuliikumistega.“