Maanteemuuseum tähistab Tartu Autode Remondi Katsetehase 70. juubelit näitusega
Eesti Maanteemuuseumi väikeses masinahallis saab 30. septembrini tutvuda Tartu Autode Remondi Katsetehase toodanguga.
Kõik 11 eksponeeritud sõidukit on valmistatud käsitsi mõõtkavas 1:43 Ukrainas. Nende mudelite puhul on olulisem originaalilähedus, mitte liikuvus. „Tänu ülipisikestele osadele tuleb mudelitega väga õrnalt ümber käia: juba riiulil nihutamisega võivad need viga saada,“ toonitas näituse kuraator ja maanteemuuseumi juhataja Kadri Valner.
Tartu tehas loodi 1949. aastal. Algul spetsialiseeruti Gorki autotehases toodetud GAZ-i veoautode ja busside remontimisele. Ent 1951. aastal eksperimentaalselt valmistatud autobussiga TA-1 sai alguse busside ja furgoonautode ehitus. Nii toodeti peamiselt GAZ-ide baasil sari- ja väikesaritootmises ligi 70 erinevat mudelit busse ja furgoonautosid.
Vitriininäitusel leiab kõige tüüpilisemad Tartus valmistatud sõidukite mudelid, kuulsaim neist ilmselt TA-1 buss, aga ka vähendatud koopia esimesest kaubafurgoonautost Nõukogude Liidus. „Võib olla paljud ei tea, et Tartus on valmistatud ka liikuvaid juuksuritöökodasid ja sportautosid. Neist viimane, Sportauto Tartu-1, on mudeldatud kujul samuti näitusel välja pandud,“ täiendas Valner.