1. Avaleht
  2. Eesti elu
  3. Eesti Noorsooteatri lavale jõuab Nikolai Gogoli „Sinel”: lugu väikese inimese muutumisest suureks türanniks
Eesti Noorsooteatri lavale jõuab Nikolai Gogoli „Sinel”: lugu väikese inimese muutumisest suureks türanniks

Eesti Noorsooteatri lavale jõuab Nikolai Gogoli „Sinel”: lugu väikese inimese muutumisest suureks türanniks

Eesti Noorsooteatris esietendub pühapäeval, 10. aprillil, sõnadeta visuaalteatrilavastus „Sinel” Nikolai Gogoli samanimelise jutustuse põhjal. Loo väikese inimese muutumisest suureks türanniks toob lavale Daniil Zandberg Vene teatrist.

Foto: Andres Roosileht
  • Lugu sellest, kelleks võib nn väike inimene saada

Nikolai Gogoli „Sinel” ilmus esmakordselt 1842. aastal, mil nägid ilmavalgust ka „Surnud hinged” ja „Naisevõtt”. Lavastaja Daniil Zandbergi sõnul on tegemist tänapäeval vägagi ajakohase looga sellest, kelleks nn väike inimene võib jõu kasvades saada; sellest, mida teeb inimene siis, kui pole enam ühtki piirangut.

„On äärmiselt oluline rääkida, kuidas mõjub meile agressioon,” ütles Zandberg. „Sageli suhtume inimesesse lähtudes sellest, millist vormi või sinelit ta kannab, milline on ta staatus ja positsioon, ega pane tähele, mis peitub kehakatte all tegelikult. Lavastus on sellest, kuidas inimene iseennast reedab, et paista teistele parem ja tugevam, kui ta tegelikult on.”

Vene teatri näitleja Daniil Zandbergi lavastajadebüüt oli 2019. aastal esietendunud „Vasjake”, mis on muuhulgas valitud ühena viiest esindama Eesti visuaalteatrit Balti visuaalteatri esitlusfestivalil maikuus. Tema teises lavastuses „Parun Münchhauseni seiklused” põimuvad samuti nukud, visuaalne ja füüsiline. Lavastaja sõnul on füüsilisus ja visuaalsus tema jaoks orgaanilised väljendusvormid.

Foto: Andres Roosileht

„Sineli“ vormi dikteerib teos ise, selles puuduvad dialoogid,” rääkis Zandberg. „Tahan kogu rõhu suunata kangelase sisemisele ümberkujunemisele. Sõnu pole vaja, siin on oluline, mida kangelane teeb ja mida ta ei tee, seda saab edasi anda ilma sõnadeta.”

Sõnu pole vaja, siin on oluline, mida kangelane teeb ja mida ta ei tee, seda saab edasi anda ilma sõnadeta.

„Daniil on lavastaja, kes otsib kontakti vaatajaga läbi psühholoogiliselt mõtestatud tegevuse ja visuaalteatri väljendusvormide,” ütles Eesti Noorsooteatri kunstiline juht Mirko Rajas. „Nähes Daniili töid Vene teatris, tekkis äratundmine, et tema lavastajakäekiri ja sisuline lähenemine on just see, mida ka Noorsooteatris oluliseks peame. Koostöö on olnud elav ning mänguline – usun, et loodav tervik pakub kõigile avastamisrõõmu.”

  • Lavastusest

„Sinel” esietendub 10. aprillil 2022 Eesti Noorsooteatri väikeses saalis ühes vaatuses, noortele (16+) ja täiskasvanutele.

Autor Nikolai Gogol, lavastaja Daniil Zandberg (Vene teater), kunstnik Rosita Raud, liikumisjuht Olga Privis, valguskunstnik Anton Andrejuk, helilooja Markus Robam.

Mängivad Anti Kobin, Getter Meresmaa, Jevgeni Moissejenko, Steffi Pähn ja Taavi Tõnisson.

„Sinel” on kuues teatri 70. hooajal lavale jõudev uuslavastus. Sügisel esietendusid A.H. Tammsaare „Poiss ja liblik” (lav. Leino Rei), Eugene Ionesco „Ninasarvik” (lav. Sander Pukk), Ernst Peterson-Särgava „Ennemuistsed jutud Reinuvader Rebasest” (lav. Anne Türnpu), tänavu jaanuaris EMTA lavakunstikooli 30. lennu bakalaureuselavastus „Sihtisid pole sel sillal” (lav. Mirko Rajas) ja veebruaris Astrid Lindgreni „Röövlitütar Ronja” (lav. Taavi Tõnisson). Aprilli lõpus jõuab lavale veel paruness Eveline von Maydelli kunstist inspireeritud „Eveline ja Mina” (lav. Kersti Heinloo) ning suvelavastus „Hommikuvalgus” tuleb Eve ja Indrek Koffi sulest. Mai lõpus toimuv Balti visuaalteatri esitlusfestival tutvustab Leedu, Läti ja Eesti visuaalteatrit nii kohalikule publikule kui ka rahvusvaheliste festivalide korraldajatele.

Eesti Noorsooteater on noore vaataja teater, mis otsib oma lavastustes kõnetava sisu ja vormi rikastavat dialoogi. Väljendusvahendite seas on olulisel kohal visuaalteater. Teatri juurde kuuluvad Nukuteatrimuuseum ja rahvusvaheline visuaalteatrifestival Tallinn Treff.

Head Uudised GoodNews