Avaleht Eesti elu GALERII I Ekspordikonverentsil “Made in Estonia” jagatakse kogemusi määramatuse vähendamiseks
GALERII I Ekspordikonverentsil “Made in Estonia” jagatakse kogemusi määramatuse vähendamiseks

GALERII I Ekspordikonverentsil “Made in Estonia” jagatakse kogemusi määramatuse vähendamiseks

Täna, 29. novembril toimub ekspordikonverents “Made in Estonia”, mis keskendub kriisiajast võitjana väljatulemisele. Konverentsi eesmärk on kokku tuua avalik ja erasektor, et ühiselt arutada Eesti ekspordi- ja majanduspoliitika arenguid, rõhutada kõrgemal tasemel ettevõtjate vajadusi ning vahetada kogemusi.

Konverentsi avas Eesti Vabariigi president Kersti Kaljulaid, kes möönis, et rääkida ekspordist ajal, kui reisida ei saa on keeruline, kuid avaldas lootust, et lood kuidas Eesti ettevõtted on maailmas leidnud partnereid võiks julgustada kõiki osalejaid. “Täna teab kogu maailm, et kui oled Eestist, siis tuled internetist. Eesti ettevõtetel ei ole keeruline müüa, kui kasvõi väikegi tükk nende pakutavast on mingit sorti e-teenus. Kahtlemata annab see meile 21. sajandil olulise arenguvõimaluse ja tekitab olukorra, kus meil on selles sektoris maailmas eestlaste tehtava järele nõudlust palju rohkem, kui me ise võib-olla iga päev tajume,” sõnas president.

EASi juht Peeter Raudsepp sõnas konverentsil, et edukas eksport on riiklikult oluline. „Meie avatud majandusega riigi edukus sõltub sellest, kuivõrd konkurentsivõimelised on meie ettevõtted välisturgudel ning kui palju me oma toote või teenuse eest raha saame küsida,“ rõhutas Raudsepp ning lisas, et EASi eesmärk on olla ettevõtete riiklik partner.

Eesti Kaubandus-Tööstuskoja peadirektor Mait Palts sõnas, et nii tänaseid kui homseid kriise saab ületada arendades erinevaid kompetentse, tehes rohkem koostööd ning vaadates tulevikku. „Peame kohanema ja mõtlema tuleviku peale ning seda saame teha kõige paremini ainult koostöös nii ettevõtjate vahel sektorite üleselt ja tarneahelates vertikaalselt, kuid kaasates ka poliitikakujundajaid ning ametnikke ja teaduskompetentsi,“ sõnas ta ning lisas, et kiire taastumine ja rikkuse kasv peaks olema meie ühine mure ning kiired ja ettevõtjatega koos langetatud otsused on võtmekohaks ka poliitilisel tasandil.

Swedbanki ettevõtete panganduse juht Liisi Himma ja Swedbanki tööstusosakonna juht Raul Kirsimäe tutvustasid tööstuse olukorda jooksval aastal ning rõhutasid, et tööstussektor on üks olulisimaid sektoreid Eesti majanduses, pakkudes tööd rohkem kui 120 000 inimesele ning moodustades 71% kogu kaupade ekspordist mahus 10.2 miljardit eurot. Selleks, et tagada jätkusuutlikkus pikas plaanis on nende sõnul väga oluline jätkata investeeringutega efektiivsusesse, tootearendusse ja kaubamärkide loomisesse ning tänane olukord osutab veelgi enam automatiseerimise ja digitaliseerimise vajalikkusele.

Kõrgtehnoloogia müümise väljakutsetest rääkis Skeleton Technologies juht Taavi Madiberk. “Keerulistel aegadel tuleb adapteeruda, fokusseerida ja leida uued lahendused. Kui autotööstus langeb tänavu ligi 25 protsenti, siis suunasime oma fookuse näiteks trammitööstuse, võrgutehnoloogiate ja laorobootika poole,” rääkis Madiberk. Ta rõhutas unikaalse müügiargumendi ja kasvuturgude olulisust. “Müümise juures on kõige olulisem olla enesekindel, usu enda toodet ja konkurentsieelist,” ütles Madiberk ning tõi näite vajalikust meelelaadist, et mitte Skeletonil ei ole hea meel töötada saksa autotööstusega, vaid neil on hea meel töötada Skeletoniga.

2019. aastal aasta naiseks valitud Tartu ja Narva HANZA Mechanicsi metallitehaste juht Emöke Sogenbits rääkis oma esitluses VUCA olukorras toime tulemisest. “Ühel hetkel läks maailm segi ka meie jaoks, klientide tellimused muutusid ühest äärmusest teise – kes tõusis 300%, kes langes 300%. Samal ajal oli ka informatsiooni liikumine nii halb kui üldse olla saab,” sõnas Sogenbits ning rõhutas kommunikatsiooni ning personaalse suhtlemise suurt tähtsust just kriisi ajal.

Konverentsil tegi väliskülalisena ettekande endine BBC ajakirjanik Steve Rawling, kes rääkis storytellingu tähtsusest ettevõtluses. Päeva teises pooles toimub paneelarutelu, mille teemaks on “müük välisturgudel muutunud olukorras”. Paneelis jagavad oma mõtteid ja lugusid ettevõtjad: Katrin Reinaste-Parve (Thermory AS), Jaen Uussalu (Plaat Detail OÜ), Leida Kikka (Samelin AS) ja Priit Kallas (Iglucraft OÜ). Arutelu ja tervet konverentsi juhtis Kaarel Mikkin.

Konverentsi lõpetab Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi majandusarengu asekantsler Viljar Lubi, kes rääkis riigi panusest ekspordi edendamisel.

Ekspordikonverentsi “Made In Estonia” korraldasid Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus, Eesti Kaubandus-Tööstuskoda ja Swedbank.

Konverentsi esimese poole salvestus on leitav siit.

Konverentsi teise poole salvestus ja otseülekanne on leitav siit.