1. Avaleht
  2. Eesti elu
  3. Rae vallas sõidutab elanikke isejuhtiv buss
Rae vallas sõidutab elanikke isejuhtiv buss

Rae vallas sõidutab elanikke isejuhtiv buss

Tallinna Tehnikaülikool (TalTech) on alustanud Rae vallas erinevate liikuvusteenuste ühendamiseks mõeldud andmevahetusplatvormi MaaS XT (MaaS eXchange and Transformation) katsetusi. Katseperioodil sõidab Järvekülas isejuhtiv minibuss, mis kogub platvormile vajalikke andmeid. 

MaaS XT lahendus on FinEst Targa Linna Tippkeskuse ja TalTechi autonoomsete sõidukite uurimisgrupi poolt välja töötatud andmevahetuse platvorm, mis võimaldab turvaliselt siduda erinevaid liikuvusega seotud teenuseid. Kui seni peavad reisijad palju vaeva nägema erinevate sõiduplaanide, teenusepakkujate ja transpordiviiside vahel valides, siis MaaS XT võimaldab kõigil teenustel omavahel infot jagada ja pakkuda reisijale tervikpilti erinevatest võimalustest. Reisija jaoks muutub kogu protsess märkamatuks ning ühest punktist teise jõudmiseks tuleb sisestada vaid reisi algus- ja lõpp-punkt ning kellaajad. Peamine lisandväärtus tekib aga kohalikele omavalitsustele, mis aitab viia ühistransporditeenuse nõudepõhiseks ja kus saab arvestada kodaniku vajadustega, pakkudes personaliseeritud teenust.

  • MaaS XT lahenduse piloteerimine koos isejuhtiva minibussiga toimub perioodil 17. aprill kuni 12. mai 2023 Järvekülas Vana-Tartu maantee ja Vana-Järveküla maantee vahelisel lõigul, Käokella ja Kanarbiku tänava lõikudel esmaspäevast reedeni kell 08.00 – 11.00 ning kell 16.00 -18.00. Sõitu saab tellida läbi telefoni või arvuti veebiaadressilt, kus tuleb märkida sõidu alguspunkt ja sihtkoht.

Rae abivallavanem Tanel Tammela kutsub üles kõiki sõidukit testima. „Isejuhtiv sõiduk võiks olla viimane etapp liikumaks näiteks bussipeatusest koju või vastupidi. Telefoniga saab sõiduki mugavalt ette tellida ning bussist väljudes ootab ees isejuhtiv sõiduk, mis sõidutab inimese edasi sihtkohta või kodust bussipeatusesse.”

Pilootprojekti ajaks on piirkonda paigaldatud isejuhtiva sõiduki liikumist tähistavad märgid ning tänavate piirkiirus on ajutiselt viidud 30 km/h. Samuti on ajutiselt muudetud jalakäijate liikumisala Vana-Järveküla tee ja Välja tänava vahelisel lõigul, kus isejuhtiv sõiduk teostab vasakpööret.

Pilootprojekti eesmärk on läbi viia rakendusteaduslik eksperiment, mille käigus testitakse loodud tarkvaraplatvormi tehnilist toimimist ning kogutakse andmeid linna- ja elukeskkonnas, et hinnata süsteemi skaleeritavust ja sobivust tuleviku rakendustes.

TalTechi robootika professor Raivo Sell rõhutab tuleviku transpordilahenduste mõtlemise ja katsetamise tähtsust: “Lähima viie aasta jooksul lisanduvad meie ühistranspordisüsteemi viimase miili isejuhtivad minibussid. Selleks, et uued nõudepõhised transpordivahendid saaksid süsteemi loomulikuks osaks ja oleksid reisijatele lihtsalt kasutatavad, tuleb sarnaselt Eesti X-tee lahendusele kasutusele võtta turvaline baastarkvara ka transpordi korralduses. Antud pilootprojekti raames testitakse prototüüptarkvara, mis on loodud selleks, et tagada turvaline ja tõhus transpordikorraldus”.

Pilootprojekti elluviimist rahastab Euroopa Regionaalarengu Fondi ja Eesti Haridus- ja Teadusministeeriumi rahastatav projekt “FinEst Targa Linna Tippkeskus”. Loe lisa projekti kohta siit!

Head Uudised GoodNews