1. Avaleht
  2. Arvamus
  3. Uuringueksperdi hinnangul on erakonna nimi kõvem kaubamärk kui kandidaadi oma
Uuringueksperdi hinnangul on erakonna nimi kõvem kaubamärk kui kandidaadi oma

Uuringueksperdi hinnangul on erakonna nimi kõvem kaubamärk kui kandidaadi oma

TNS_logoUuringufirma TNS Emor uuringueksperdi Aivar Voogi kinnitusel mõjutavad täna esitatud valmisnimekirjades olevate inimeste nimed valmistulemust kuni 10% ulatuses, mitte rohkem. Peamine põhjus on selles, et inimesed kandideerivad 12 erinevas valimisringkonnas, mitte ühes ringkonnas nagu Europarlamendi valimiste korral.

“Vastupidiselt levinud arusaamale mõjutavad konkreetsed nimed valimisnimekirjas iga konkreetse erakonna tulemust vaid kuni 10% ulatuses,” sõnas uuringufirma Emor uuringuekspert Aivar Voog. “Riigikogu valimistel on määrava tähtsusega erakonna kaubamärk, selle tuntus ning meeldivus. Seepärast näemegi niivõrd massiivseid valmisreklaame ning erakondade korporatiivsetes värvides inimesi, kes kampaaniat teevad.”

“Kogenud poliitikud teavad, et enamik uusi tulijaid hindab tuntusest tulenevalt oma võimalikku häältesaaki oluliselt üle,” märkis Aivar Voog. “Samuti valmistab avalikkusele vahel üllatuse see, et erakonda vahetanud inimese häältesaak on teises erakonnas kas oluliselt suurem või väiksem. Väga oluline seos on siin justnimelt erakonna kaubamärgiga. Kui see on tugev, saab ka nõrgem kandidaat parema tulemuse.”

“Siiski on selge, et erakonna kaubamärgi kuvand kujuneb suuresti teda moodustavate inimeste mainest ning tegudest – nende meeldimisest või mittemeeldimisest,” selgitas Aivar Voog. “Edukas erakond on lihtsalt paljude väga heade “kaubamärkide” kogum, kus ühe “alambrändi” tugevus mõjutab kogu tulemust Riigikogu valimiste kontekstis kuni 10% ulatuses. Tugev erakond muudab nõrga kandidaadi tugevaks ning nõrk erakond tugeva kandidaadi nõrgaks.”

Isikumandaadi saamiseks on Aivar Voogi sõnul oluline nö ringkonna tugevus, kus tuntuid ja seetõttu tugevaid konkurente on vähem: „Hea ringkond peab olema, seal jääb isikumandaadi lävi 7-8% kanti. Samas näiteks Lääne-Virumaal tuleks isikumandaadi saamiseks koguda 20% häältest, mis on praktiliselt võimatu ülesanne.“

TNS Emor (ärinimi AS Emor) on 1990. aastal loodud teabe-ja uuringuteenuste pakkuja. Alates 2001. aasta algusest kuulub Emor üleilmsesse turundusteabe kontserni TNS. TNS on osa Kantar`ist, mis on maailmas suuruselt teine teabeteenuste kontsern.

Head Uudised GoodNews