1. Avaleht
  2. Kultuur
  3. ÄRIEETIKA – mida selle all mõistetakse?
ÄRIEETIKA – mida selle all mõistetakse?

ÄRIEETIKA – mida selle all mõistetakse?

1428645_15086631Ärieetika on eetikavaldkond, mis reguleerib ettevõtete ja nende juhtide käitumist konfliktiolukordades.

Eetilise konflikti äri vallas põhjustab eelkõige vastuolu osapoolte vajadustes ja ootustes: kasusaamise eesmärgil algatatud tegevus mõjutab paratamatult mitmeid huvigruppe nii positiivselt kui ka negatiivselt. Ettevõtlusega otseselt seotud huvigrupid on ettevõtete omanikud, kliendid, töötajad, partnerid ja konkurendid, kaudsemad huvilised on ühiskond laiemalt (nii kohalik kui ka rahvusvaheline kogukond) ning looduskeskkond. Ärieetika aitab kaaluda kasude ja kahjude vahekorda, otsida kõige õigemat käitumisviisi ja seda põhjendada.

Teema Eetika ettevõttes alt leiab ärieetika üldkäsitlusi, ettevõtte tegevust reglementeerivaid eetikakoodekseid ja infot äriga seotud professioonide kutse-eetika kohta.

Töötaja ja juhi vahekorda puudutavad küsimused on näiteks diskrimineerimine, distsipliin, pealekaebamine, konkurentsikeeld jne.

Aktsionäride teema käsitleb ettevõtte suur- ja väikeaktsionäride suhteid ja vastutust, eetilist investeerimist ning tehinguid väärtpaberiturul.

Valdkond kliendid ja tooted käsitleb kliendisuhete eetikat, tarbijaeetikat ning konkurentsi ja intellektuaalse omandi küsimusi.

Lisaks otseselt seotud huvilistele on ettevõttel vastutus ühiskonna ees laiemalt. Sotsiaalne vastutus on panus, mille ettevõte annab ühiskonna arengu ja õigluse edendamise heaks. Keskkonna ja äri teemas tegeletakse äritegevuse mõjuga keskkonnale. Kultuurierinevuste mõju nii töö- kui ka ärisuhetele ning ärimaailma muutumist rahvusvaheliseks käsitleb rahvusvahelise äri teema.  Äri, majandus ja poliitika tutvustab majandussüsteemide eetilisi aspekte ning eetilisi probleeme riigi ja ettevõtete suhetes.

Allikas: TÜ EETIKAVEEB

Uuri lähemalt SIIT

Head Uudised GoodNews