Avaleht Kultuur Dirigent Arvo Volmer toob esmakordselt Eesti publiku ette Austraalia heliloojate loomingu
Dirigent Arvo Volmer toob esmakordselt Eesti publiku ette Austraalia heliloojate loomingu

Dirigent Arvo Volmer toob esmakordselt Eesti publiku ette Austraalia heliloojate loomingu

ERSO selle nädala kontserdid, mille peateoseks on Gustav Mahleri neljas sümfoonia, võiks kanda pealkirja “Austr(aal)ia“, kuna lisaks kuulsa austerlase loomingule toob Arvo Volmer esmakordselt Eesti publiku ette Austraalia heliloojate Ross Edwardsi ja Carl Vine’i teosed.

Pärast kaheksat hooaega ERSO peadirigendina kutsuti Volmer Adelaide’i sümfooniaorkestri peadirigendiks ja seekordne kava ongi tagasivaade sealsele kümnele hooajale. 2013. aastal koostati pimekuulamise põhjal Austraalia orkestrite edetabel, kus Adelaide’i sümfooniaorkester kui silmapaistva kvaliteeditõusu teinud kollektiiv platseerus Sydney SO järel auväärsele teisele kohale. Volmeri peadirigendiaega meenutatakse kui orkestrile palju kuulsust toonud plaadistuste kümnendit: tähelepanu pälvisid nii Mahleri kui ka Sibeliuse kõigi sümfooniate salvestised. 2009. aastal anti orkestri ajaloo esimene kontsert New Yorgi mainekas Carnegie Hallis.

Volmeri ulatuslik tegevus dirigendina hõlmab mitut kontinenti. Ta on korduvalt juhatanud selliseid orkestreid nagu BBC Philharmonic (Manchester), City of Birmingham SO, Berliini Raadio SO, Sydney ja Melbourne’i sümfooniaorkestrid, Prantsuse rahvusorkester jt. Aastail 1993–2001 oli Arvo Volmer ERSO peadirigent, 2004–11 Estonia loominguline juht ja peadirigent, 2004–13 Adelaide’i SO kunstiline juht ja peadirigent. Alates hooajast 2014/15 tegutseb ta Põhja-Itaalias Bolzano ja Trento Haydni orkestri peadirigendina.

Milline on Austraalia muusikaelu?

AV: Muusikaelu on Austraalias väga kõrgel tasemel, orkestrid on suurepärased, loomingus käib pidev “oma näo” ja “oma käekirja” otsimine. Kohalikud muusikud ja kultuurikandjad küsivad endalt ja külalistelt pigem, milline on Austraalia. Kuidas ta erineb ja kuidas kannatab võrdlust muusikakultuuri “emamaaga”? Siinkohal peetakse silmas eelkõige ikkagi Euroopat ja vähem Põhja-Ameerikat.

Kas seekordne kava annab pildi Austraalia muusika hetkeseisust?

Seekordne kava ERSO-ga on eelkõige väike läbilõige minu kogetust. Ross Edwards ja Carl Vine on Austraalia ühed tähtsaimad tegevheliloojad. Edwardsi teoseid esitasin ja salvestasin korduvalt. “White Ghost Dancing” oli kaasas ASO kontserdireisil USA-s. Vine’i 7. sümfooniat dirigeerisin esiettekandel Perthis 2008. aastal sealse orkestriga ja hiljem esitasime seda ka Adelaide’is. Need omavahel nii erinevad heliloojad on siiski ka sarnased ja Austraalia heliloomingule iseloomulikud. Mõlema loomingus on tajutavad tonaalsed põhjad, selgelt jälgitavad motiivid ja tajutav ajakäsitlus. Muidugi on seal ka hoopis teistlaadi loomingut, üks rohkem esitatavaid heliloojaid Brett Dean näiteks kirjutab hoopis teistmoodi muusikat.

Mahler tegutses lisaks Euroopale Ameerikas. Kuidas haakub ta Austraaliaga?

Gustav Mahler oli minu Adelaide’i perioodi üks teemaheliloojaid. Esimest korda Adelaide’i orkestri ajaloos esitasime tsüklina kõik tema lõpetatud sümfooniad, kaasa arvatud “Das Lied von der Erde”.